Nya Honda Civic Type R har tagit tillbaka Nürburgring-rekordet!
Det råder hård kamp om titeln ”Snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgring”. Renault, Seat och Honda har alla legat i topp de senaste åren, tills i fjol då Volkswagen slog dem alla. Men nu har Honda med nya Civic Type R roffat åt sig titeln med en ny rekordtid.
Ett tag var det framför allt Renault med Mégane RS som låg i ledningen genom att vara snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgrings nordslinga. Därefter har allt fler biltillverkare blandat sig i leken, bland annat
Seat som med Leon Cupra slog till med en ny rekordtid våren 2014. Seat var dessutom först med att nå en tid under åtta minuter (7:58,44) för den knappt 2,1 mil långa banan. Bara några få månader senare dök Renault upp på banan igen, denna gång med Mégane Trophy-R och plötsligt var Seat förpassade till andraplatsen (dock är de fortfarande etta i kombiligan med sin Leon ST Cupra). Renault fick inte njuta speciellt länge eftersom Honda i början av 2015 plockade med sig sin då nya generation Civic Type R till den berömda banan. 7 minuter, 50 sekunder och 63 hundradelar klockades japanen för. En imponerande tid som verkade kunna stå sig ett bra tag, om inte Volkswagen hade skapat en ännu vassare variant av sin Golf GTI Clubsport, nämligen Golf GTI Clubsport S. Plötsligt var det tiden 7 minuter, 49 sekunder och 21 hundradelar som gällde.
Men nu är det slut för Volkswagen att kunna använda ”snabbaste runt Ringen” som säljargument för Golf GTI Clubsport S, för nu har Honda dykt upp på banan igen, denna gång med sprillans nya Civic Type R. Nya generationen med sin 2,0-liters turbomaskin på 320 hästkrafter och 420 newtonmeter som når framhjulen lyckades inte bara slå Volkswagens rekordtid från våren 2016, den gjorde det dessutom med rejäl marginal. För vad sägs om 7 minuter, 43 sekunder och 80 hundradelar. Det är nästan sju sekunder snabbare än förra generationen Civic Type R. Marginalen till föregångaren har möjliggjorts inte bara genom att ge nya modellen tio extra hästkrafter utan den är också med vridstyv och lättare, något som underlättar körningen vid den här typen av krävande rekordförsök. Så här beskriver chefsingenjör Ryuichi Kijima, med ansvar för Type R-chassit, fördelen gentemot föregångaren:
– Kurvhastigheten som uppnås i nya Type R är högre eftersom bilen har bredare däck och ett vidare spår, längre hjulbas, ny fjädring med multilänkar bak samt optimerad aerodynamik som förbättrar stabiliteten. Förarna kan exempelvis gå in i kurvan efter Metzgesfeld i cirka 150 km/h. Även i den här medelhastighetskurvan, är hastigheten cirka 10 km/h högre tack vare den utmärkta stabiliteten i nya Type R. Med denna förbättrade kurvtagningsförmåga, kan vi öka hastigheten genom hela varvet, vilket hjälper nya Type R att åstadkomma en mycket snabbare varvtid.
Bilen som användes vid rekordkörningen, som genomfördes den 3 april i år, var en så kallad utvecklingsbil. Den motsvarar dock specifikationerna hos en produktionsbil, så när som på en säkerhetsbur som monterats av just säkerhetsskäl. Buren gav ingen extra vridstyvhet, däremot ökade den bilens vikt vilket man kompenserade genom att avlägsna infotainmentsystemet och baksätet. Däcken som användes är bananpassade men gatlegala, med andra ord så kallade R-däck.
Tillverkningsstarten för nya Civic Type R, som är förlagd till Hondas fabrik i engelska Swindon, är planerad till i sommar. Därefter är det marknadslansering över hela Europa.
Vill du själv lära dig att bli kung av Nürburgring? Missa då inte vår ultima guide till Nürburgring där vi går igenom banan steg för steg tillsammans med racerföraren Edward Sandström.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se