Nya Honda CR-V till Frankfurt – som hybrid
Nya generationen Honda CR-V ska visas upp under Frankurtsalongen och då för första gången med hybriddrift.
Honda CR-V debuterade som modell 1995 och nu är det dags för generation fem. Ja, för oss i Europa vill säga, bilen hade premiär på andra sidan Atlanten redan i oktober 2016 och har där stått i saluhallarna sedan december förra året. De europeiska premiären sker under årets upplaga av Frankfurtsalongen som öppnar nästa vecka.
Även om det är intressant att betrakta de nya formerna på den flerfaldiga testvinnaren i Teknikens Värld så är det desto mer uppseendeväckande att läsa vad som finns där under plåtvecken. Nya CR-V kommer nämligen med hybriddrift. Det kan tyckas märkligt att det har dröjt tills nu för Honda att presentera en suv med hybriddrift, de är ju faktiskt pionjärer inom området – ni kanske minns modellen Insight?
CR-V Hybrid Prototype, som Honda kallar bilen då den är en förhandsvisning av Europaversionen av modellen, är utrustad med en tvåliters Atkinson-bensinmotor med fyra cylindrar och VTEC-teknik i kombination med två elmotorer där en driver och en agerar generator. Systemet kallas i-MMD (Multi-Mode Drive) och växlar själv mellan el-, hybrid- och bensindrift.
Nya CR-V kommer även att finnas med enbart bensindrift, en 1,5-litersmotor som kan kopplas till antingen en sexväxlad manuell låda eller en steglös CVT-låda. Någon dieselmotor nämns inte vilket pekar på att vi i Europa kan bli utan det alternativet, även om det inte känns troligt.
Premiärkänslan kommer dock av sin en smula vid vetskapen av att Honda redan tidigare visat upp CR-V i hybridversion i Shanghai i våras och bilen nu går att köpa i Kina.
Mer data hoppas vi på vid avtäckningen men redan nu vet vi att produktionsklara CR-V gör Europadebut nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se