Nya Honda Insight visas som prototyp i Detroit
Honda Insight är på väg att göra comeback. På bilsalongen i Detroit ska Honda visa upp nya generationen som bjuder på stor förändring jämfört med föregångarna.
1999 bestämde sig Honda för att ge Toyota en match i det då väldigt tunna hybridsegmentet. Därför lanserade man Insight som utmanare till Prius som hade lanserats knappt två år tidigare. Denna första generation Insight var en udda prick med väldigt strömlinjeformad kaross, lite som Volkswagen XL1. Sju år i livet fick den på sig innan den gick i pension 2006.
Efter ett tre år långt glapp var det dags för andra generationen Insight att göra entré under 2009. Modellen var fortfarande en hybrid, om än en mild sådan, och karossformen var betydligt mer sansad och faktiskt ganska lik största konkurrenten – alltså Prius.
Fem år fick Honda Insight generation leva innan den lades ned, förmodligen mest på grund av en försäljning som sviktade. Under introduktionsåret 2009 sålde Insight i 20 572 exemplar i USA och i 15 416 exemplar i Europa. Under sista året, 2014, var motsvarande siffror 4 802 respektive 536 exemplar. Inte direkt imponerande. Motsvarande siffror för Toyota Prius dessa år var 139 682 exemplar i USA och 41 989 i Europa under 2009 samt 122 776 exemplar i USA och 8 162 i Europa under 2014.
Men Honda ger sig inte. Den japanska tillverkaren är på gång med en tredje generation Insight som ska visas upp som prototyp på bilsalongen i Detroit i januari 2018. Denna gång tar de till nya grepp för att få Insight att segla uppåt i försäljningslistorna. Borta är den gamla halvkombikarossen som under så många år varit så typisk för hybridmodeller. I stället är nya Insight av sedanformat. Modellen växer också en storlek och placerar sig nu tydligt över golfklasstora Civic, vilket enligt Honda ska ge klassledande utrymmen. Dessutom sägs Insight göra ännu en resa – på premiumstegen. Den ska bjuda på mer sofistikerad interiör och att döma av bilden är insidans formgivning inte lika knepig som hos föregångaren. Mer mainstream helt enkelt, vilket förmodligen tilltalar en större skara bilköpare.
Exakt hur drivlinan kommer att se ut återstår att se, men säkert är att det blir en förbränningsmotor i kombination med en elmotor. Den lär bli betydligt snålare än sin föregångare – som var svår att få ned till låga förbrukningsnivåer, men så var den ju också en uttalad mildhybrid – i och med att Honda pratar om bränsleekonomi som kan jämföras med andra kompakta hybrider på marknaden.
Om nya Honda Insight kommer till Sverige återstår att se. Under senare delen av 2018 kommer den att lanseras i USA, landet där den också kommer att byggas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se