Nya Honda Jazz kommer 2008
Honda Jazz, eller Fit som den heter i Japan, har genomgått en uppdatering som bland annat gör bilen större och mer flexibel. Redan i morgon, den 26 oktober, släpps bilen i Japan. Övriga världen får vänta ytterligare ett tag.
Nya uppdaterade Honda Jazz släpps någon gång under första halvan av 2008 i övriga världen och inte minst då i Europa där nuvarande Jazz för tillfället säljer väldigt bra. Nuvarande Jazz introducerades 2001 i Japan och året efter i Europa.
Nya Jazz bjuder på en hel del nyheter. Förutom nytt chassi med bättre krockegenskaper och stabilare vägegenskaper, så är den exteriöra designen ny och känns mer modern. Mest intressant är kanske att bilen har vuxit lite grand. Den är 5,5 centimeter längre (totalt 3,9 meter) än nuvarande Jazz samtidigt som den är två centimeter bredare (totalt 1,7 meter bred). Höjden är densamma som tidigare – drygt 1,52 meter. Innerutrymmena har vuxit genom att A-stolpen har dragits fram tillsammans med att avståndet mellan hjulaxlarna har blivit längre.
Jazz innehåller också nya säten som Honda har valt att kalla ”Ultra-säten” som ska bjuda på total flexibilitet i fyra olika möjliga lägen. Man kan bland annat fälla alla säten och skapa en lång lastyta eller till och med skapa sig en ”sovplats” genom att ställa sätena i ”Refresh mode”. Utöver flexibla säten finns det också massor av ställen att placera sin läskedryck – hela tio mugghållare finns det i kupén.
Andra nyheter i nya Jazz är att A-stolpen har minskat med två centimeter i bredd för att inte skymma sikten allt för mycket. Ny instrumentering med digital display i centrum av hastighetsmätaren som ger all möjlig information om bilens status är en annan ny grej.
Två motoralternativ är aktuella för Jazz (Fit) i Japan. Båda är så kallade i-VTEC-motorer. Den ena är på 1,3 liter och 100 hästkrafter och förbrukar 0,42 liter per mil. Motorn kombineras med en steglös CVT-låda. Den andra motorn är på 1,5 liter och 120 hästkrafter och förbrukar 0,51 liter per mil. Till 1,5-litersmotorn kan man välja ett RS-paket som ger bilen ett sportigare uppförande med bland annat hårdare fjädring. Dessa Japan-aktuella motorer hänger antagligen inte med till introduktionen i Europa. En av de vi får ta del av är troligtvis en nyutvecklad version av den 1,4-litersmotor som i dag finns till Jazz, om än i mer bränsleeffektiv version. Till dessa motorer kommer det att finnas manuella, automatiska växellådor liksom en steglös CVT-låda.
Dagens Honda Jazz kostar från 139 900 kronor i Sverige. Nya Honda Jazz kommer att kosta från motsvarande 64 000 kronor i Japan. Några nya svenska priser är inte satta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se