Nya Honda Jazz officiell – bilder och fakta
Honda visar till slut upp nya tredje generationen Jazz, nu ämnad för den europeiska marknaden.
Vi har haft samma rubrik tidigare, närmare bestämt i juli 2013 när nya Jazz blev officiell, då ämnad för den asiatiska marknaden under namnet Fit. Då trodde vi att nya generationen skulle anlända i Europa några månader senare, men några månader blev till nästan två år.
Nu är den i alla fall officiell, den nya europeiska versionen av Honda Jazz. Andra generationen Jazz som fortfarande säljs här hemma presenterades 2007 och med åtta år på marknaden är det hög tid för en ersättare.
Utseendemässigt är linjeföringen något vassare än utgående modell och nya Jazz har ett lite piggare uttryck. Utformningen av bakljusen påminner även till viss del om de på Volvo V60.
Nya Jazz bygger på samma plattform som i nya HR-V och jämfört med utgående modell är den 95 millimeter längre, varav 30 millimeter placerats mellan hjulaxlarna. Likt föregångaren har denna även det praktiska sätessystemet som Honda kallar ”Magic Seats”, en lösning som även Civic har. Baksätet kan antingen fällas ned för att bilda ett plant lastgolv, eller upp om du vill lasta saker på golvet i baksätet.
Bagageutrymmet har växt med 17 liter till 354 och fälls baksätesryggarna, som delas 60/40, ryms det upp till 884 liter.
Invändigt har Honda anammat ett modernare snitt liknande större syskonet Civic, infotainmentsystemet som har senaste versionen Honda Connect manövreras med pekskärmen som mäter sju tum.
Alternativ kan även knapparna på ratten användas för att styra funktioner som telefon och radio. Till vänster om ratten har Honda även monterat en stor mugghållare.
Vid lansering erbjuds en fyrcylindrig 1,3-litersmotor som levererar 102 hästkrafter och kopplas till en sexväxlad manuell låda, som ersätter tidigare femväxlade, eller en CVT-låda.
Nya Jazz har även säkerhetssystem som kollisionsvarnare, vingelvarnare, trafikskyltsigenkänning och helljusassistans.
Nya Jazz ska lanseras under sommaren men pris är ännu ej fastställt och i nuläget är det oklart om hybridversionen som säljs i Asien kommer till Europa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se