Nya Honda NSX äntligen officiell!
Jo, vi får väl lov att denna gång formulera oss som vi gör i rubriken. Efter flera års väntan är nya generationen Honda NSX, eller Acura NSX om vi ska vara noggranna, officiellt presenterad.
I år är det 25 år sedan en av de mest ikoniska bilarna från Japan såg dagens ljus: Honda NSX. Modellen är än i dag omtalad och många går upp i varv bara av att se bokstavskombinationen. Tankarna förs tillbaka till klassiska sportbilsformer med mittmonterad maskin. NSX hade, till skillnad mot många europeiska supersportbilar, en V6-maskin i stället för en V8. Sexan var från början på tre liter men växte så småningom till 3,2 liter och effekten översteg 300 hästkrafter endast i tävlingsversionerna. NSX var ändå ganska kvick för sin tid.
Nu är det nya tider och Honda visar i Detroit upp en helt ny generation NSX. Det har snackats om en efterträdare i snart tio år (sedan NSX-tillverkningen lades ned 2005), men nu är vi alltså här – efter två konceptbilar och otaliga spion- och teaserbilder.
Nya NSX, som presenteras som Acura och inte Honda, har precis som sin föregångare en mittmonterad V6-motor. Men där tar det i princip stopp i likheterna mellan de båda generationerna. 25 års utveckling och allt mer fokus på miljö har satt sina spår i nya NSX. Medan förra generationens V6-maskin klarade sig utan överladdning är nya generationens vinkelsexa försedd med dubbla turboaggregat. Några effektuppgifter bjuder japanerna ännu inte på, inte mer än att V6:an ensamt ska utveckla mer än 550 hästkrafter.
Precis som supersportbilarna Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder är nya Honda NSX en hybridbil. Drivlinan kallas Sport Hybrid Power Unit och består utöver V6:an av inte mindre än tre elmotorer. Två av dessa är placerade fram och förser framhjulen med drivkraft och stabilitet medan en tredje är placerad bak, mellan förbränningsmotorn och den nyutvecklade, nioväxlade dubbelkopplingslådan. Denna tredje elmotor driver tillsammans med V6:an bakhjulen.
Nya NSX är alltså fyrhjulsdriven och Honda/Acura har valt att kalla systemet för SH-AWD, vilket står för Super-Handling All-Wheel Drive. Målet har varit att skapa världens mest sofistikerade, tekniskt mest avancerade och intelligenta drivlina i supersportbilsuniversumet. Det ska bli spännande att lite längre fram i tiden i form av test och provkörningar avgöra om japanerna har lyckats nå sitt mål.
Det finns flera olika körlägen man kan försätta NSX i. Fyra stycken närmare bestämt. Lägena kallas Quiet, Sport, Sport+ och Track. Förstnämnda förstår vi innebär drivning med hjälp av enbart elmotorerna. Sport, Sport+ och Track är alla olika grader av prestanda, inställningar som även påverkar gasrespons, avgasljud och chassi. NSX har också en launch control-funktion där alla tre elmotorerna kickar igång tillsammans med V6-motorn för att eliminera eventuella fördröjningar under fullgasaccelerationer.
Några prestandasiffror delar inte Honda med sig av i dagsläget.
Nya Honda NSX är 439 centimeter lång, 1,8 centimeter längre än föregångaren som gick ur tiden för tio år sedan. Den är med 191,5 centimeter 5,1 centimeter bredare och samtidigt 1,8 centimeter högre trots att den är 120 centimeter låg.
Hjulbasen mäter 261 centimeter, det är hela elva centimeter mer än hos klassikern. Spårvidden är också utökad, både fram (3,0 cm) och bak (5,7 cm).
NSX generation två rullar på hjul som mäter 19 tum fram och 20 tum bak. Däcken fram är av dimension 245/35 och bak lyder siffrorna 295/30. Bakom hjulen sitter kolfiberkeramiska bromsskivor som fram greppas av sex kolvar och bak av fyra.
Nya Honda NSX ska byggas i Performance Manufacturing Center i Marysville i Ohio, USA. Den kommer att kunna köpas under märket Acura i USA senare i år. I Europa kommer modellen att heta Honda NSX och om vi får vänta lite längre än jänkarna är ännu oklart. Den amerikanska prislappen uppges – inofficiellt – börja på motsvarande 1,2 miljoner kronor. Det vill säga nästan exakt vad en Porsche 911 Turbo
med 520 hästkrafter kostar i USA.
https://youtu.be/AGuOx2mKpmAGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se