Nya HR-V enbart elhybrid när Honda minskar utbudet
Honda ska bara sälja bilar med någon form av elektrifierade drivlinor i Europa från och med slutet av nästa år. Det betyder att tredje generationen av populära suven HR-V bara kommer att säljas med en hybriddrivlina.
Det är Hondas andra modell som bara kommer att säljas med hybriddrivlina i Europa. Tredje generationen HR-V får samma drivlina som den mindre Jazz som lanserades förra året. Det betyder en 1,5-litersmotor som tillsammans med två elmotorer levererar en total effekt på 129 hästkrafter.
Det finns tre körlägen i nya HR-V: enbart eldrift, hybriddrift samt ett läge med enbart kraft från bensinmotorn, till för högre hastigheter.
Interiören domineras av en niotums pekskärm där föraren har en sjutumsskärm framför ratten. För att ge föraren information och för säkerhetssystemen finns en större kamera riktad framåt. Den ersätter den tidigare lösningen med kamera och radarsystem.
Lägre men högre markfrigång
Säkerhetssystemen hare uppdaterats med en funktion som kan upptäcka fotgängare i mörker samt funktion för att upptäcka fordon som kommer från sidan.
Nya HR-V har adaptiv farthållare med en köfunktion där bilen kan följa efter framförvarande fordon.
Jämfört med utgående HR-V är den nya modellen 20 millimeter lägre men med 10 millimeter högre markfrigång.
Försäljningen av nya HR-V inleds i Europa senare i år och Honda-kännarna ser att grillen och lyktorna fått nytt utseende. Bakluckan har fått en flackare vinkel för att bilen ska se lite mer copuélik ut. Men de dolda handtagen på bakdörrarna från dagens modell är kvar, allt för att ge HR-V en lite lyxigare design.
Nya HR-V ska byggas i Hondas fabrik i Suzuka och skeppas till Europa.
När HR-V-modellen kommer till USA blir det på en störra plattform och med en lite tuffare design.
Förra året tappade Honda hela 59 procent av sin försäljning av HR-V i Europa men hoppas nu på en stark comeback och att HR-V kan utmana Jazz och bli den mest sålda modellen i Europa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se