Nya Hyundai Elantra officiell – kommer som hybrid
Kia visade nyligen sin nya Sorento, och nu kommer ytterligare en ny korean – sjunde generationen Hyundai Elantra som är större och mer coupélik än någonsin.
Med linjer nästan så vassa att man kan skära sig på dem har nya Hyundai Elantra lanserats. Det här är den sjunde generationen Elantra och precis som föregångaren lär den inte säljas i Sverige. Någon udda modell i marginalen är det dock inte, Hyundai har till dags dato sålt drygt 13,8 miljoner Elantror världen över.
Sjunde generationen Elantra påminner utseendemässigt om den sjätte, men alla linjer har vässats rejält och särskilt utstickande är bakänden med sin långt utdragna baklucka och tvärgående ljusramp. Tankarna förs osökt till nya Skoda Octavia, men Hyundai har tagit i mer och gett Elantra ett vasst formspråk. Den nya Elantran är drygt fem centimeter längre, två centimeter bredare och två centimeter lägre än tidigare och enligt Hyundai var de nya måtten nödvändiga för att man skulle kunna få till looken av en fyrdörrarscoupé.
Invändigt pratar Hyundai om att föraren ska omslutas av en flygplanscockpitliknande miljö och en stor nyhet är att Apple CarPlay och Android Auto finns trådlöst som standard. Enligt Hyundai är man först med det i segmentet. Man får dock betala extra för att få trådlös laddning av mobiltelefonen. Det ska också gå att använda NFC-teknik i telefonen för att låsa upp och starta bilen. Då behöver man inte ha med sig någon nyckel.
Nytt är också upplägget med skärmarna. Framför ratten finns en 10,25 tum stor skärm och på mittkonsolen finns en lika stor pekskärm. Eftersom båda skärmarna täcks av en sammanhängande glasskiva ser det nästan ut som att det är en enda stor skärm. Om man kisar lite. Men om man snålar och köper Elantra i standardutförande får man en mindre skärm på mittkonsolen och då straffas man av Hyundai som monterar den lilla skärmen i något som mest ser ut som en skokartong.
Elantra kan fås med bensinmotor eller som hybrid. Bensinaren är en tvålitersfyra med 149 hästkrafter kopplad till en automatlåda. I hybriden samsas en 1,6-litersmotor med en elmotor som ger totalt 141 hästkrafter och 264 newtonmeter. De kopplas till en sexväxlad dubbelkopplingslåda som, enligt Hyundai, gör att Elantra särskiljer sig från sina närmaste konkurrenter som inte är lika roliga att köra. Elantra Hybrid är ingen laddhybrid, utan en vanlig icke-laddbar hybrid som ska dra mindre än 0,47 l/mil i EPA-körcykeln.
Produktionen av Elantra börjar i höst, dels i Sydkorea, dels i Alabama.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se