Nya Hyundai i20 – tre snabba från provkörningen
”Polo och de andra får se upp nu”. Orden kommer från Jonas Borglund som just nu befinner sig i förarsätet på nya Hyundai i20. Här en kort direktrapport.
Hallå Jonas! Var är du och fryser du?
– Malaga, Spanien. 22 grader. Sol. Fryser ej.
Tack för det. Nya Hyundai i20, ett fall framåt?
– Mucho, som de skulle ha sagt här nere i Spanien. Nu får Polo och de andra i klassen se upp, för Hyundai har något riktigt fint här. Fantastiskt chassi, jättebra styrning och tyst – åtminstone på spansk asfalt. Kupéutrymmet är toppen. Jag sitter bra i förarstolen och har inga som helst problem i baksätet. Den har dessutom blivit snygg på utsidan och inredningen är proper.
– Jag kör just nu värstingen med 1,4-liters sugmotor på 100 hästkrafter. Bra maskin med bilen är gjord för betydligt mer. Turbomaskiner kommer senare.
Det låter som att nya i20 är en kanonbil. När kommer den till oss då och vad får man hosta upp för ett exemplar?
– I januari kommer den till Sverige. Priserna är inte fastställda ännu men från 130 000 kronor kostar kalaset på ett ungefär. Då med 1,2-litersbensinaren.
Hela provkörningen av nya Hyundai i20 serveras du i kommande nummer av Teknikens Värld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se