Nya Hyundai i30 – tre snabba från provkörningen
Teknikens Världs Erik Andrén har fått köra nya Hyundai i30, innan alla andra, och innan bilen ens visats offentligt. Här är tre snabba från en exklusiv provkörning.
Andrén! Du är i Frankfurt alltså?! Och kör nya Hyundai i30?
– Nja, jag var i Frankfurt. Men det är först nu jag får säga att jag var det. Eller i alla fall vad jag gjorde. Men ja, jag har, som enda svenska journalist, varit på Hyundais europeiska utvecklingscenter i Rüsselsheim någon mil utanför och fått köra en av fyra (!) testprototyper av nya i30.
Okej, men bilarna är fortfarande maskerade?
– Ja, den officiella premiären är fortfarande någon vecka bort, men även om det är en prototyp jag har fått köra så är det väldigt nära produktion. Den, produktionen alltså, startar i december. Men jag kan avslöja att bilens utseende under plastsjoken, som avslöjades lite omedvetet under provkörningen genom grafik i skärmar och digitala system, är att se som en klart steg framåt. Lite har man ju redan kunnat se på Hyundais teaserbilder också. Kan nog bli snygg på gatan, särskilt i prestandaversionen (kallad i30 N), som kommer lite senare.
Snitsigare linjer alltså? Men något utöver det?
– Ja, det mesta nya finns under skalet. Axelavståndet och dieselmotorn är samma som tidigare, men båda bensinalternativen, på 1,0 respektive 1,4 liter, tre respektive fyra cylindrar och 120 respektive 140 hästar, är nya. Bottenplattan är också på det hela taget ny, endast använd av USA-modellen Elantra sen tidigare. Men, man har inte skapat ett modulärt system, som exempelvis Volvo och Volkswagen, och plattformen är varken förberedd för eldrift eller fyrhjulsdrift i dagsläget. Så ja, det olika grader av nyheter, helt enkelt. Ny på ett rätt konventionellt sätt, skulle man kunna säga.
Mer om hur nya Hyundai i30 är att köra, plus alla detaljer om den tekniska utvecklingen under skalet kan du läsa i Teknikens Värld nummer 20, i butik redan nu på torsdag. Om du är prenumerant så får du den förstås direkt hem i brevlådan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se