Nya Hyundai Santa Fe presenteras nästa månad
På Genèvesalongen i mars är det världspremiär för nya Hyundai Santa Fe, men så länge behöver vi inte vänta för att få se bilen. Redan i februari äger den digitala premiären rum.
Dagens Hyundai Santa Fe kom 2012 och hänger på en skör tråd vad gäller livhanken. Med all rätt då den inte gör speciellt mycket väsen av sig längre. Tittar vi på svenska marknaden går modellen svagt. I fjol registrerades endast 201 stycken Santa Fe vilket placerade den som Hyundais åttonde populäraste modell i vårt land, långt bakom exempelvis Tucson som är märkets tredje populäraste modell, men också en tre år nyare bil.
Ute i Europa har Santa Fe också tappat. I fjol landade Santa Fe inte ens på 12 000 exemplar, drygt 4 000 färre än under 2016 som var nuvarande generations starkaste år (förmodligen tack vare uppdateringen som kom då).
Tittar vi längre bak i tiden stod Santa Fe för imponerande försäljningssiffror, i jämförelse med de senaste åren. Första generationens första helår – 2001 – resulterade i över 21 000 exemplar. Rekordåret var dock 2006 då generation två gjorde entré (generation ett såldes även en bit in på detta år). Nästan 50 000 exemplar såldes i Europa under det året.
USA-marknaden är däremot inte som den europeiska. Där har Santa Fe gått bättre och bättre för varje år sedan introduktionen år 2000. Fjolåret, 2017, är nuvarande rekordår med över 133 000 sålda exemplar.
Nya Santa Fe
Nog om de tidigare generationerna och deras försäljningssiffror. Nu fokuserar vi på den fjärde generation som är på ingång, vilket vi kunde bekräfta redan i höstas i form av spionbilder. Och nu har Hyundai dessutom varit bussiga att skicka ut en första bild på nya Santa Fe som visar upp sin vänstra sida. Anledningen till att de skickar ut en bild nu är för att de vill höja intresset inför världspremiären på bilsalongen i Genève den 6 mars. Så länge behöver vi dock inte vänta för att få se och komma över information om fjärde generationen. Hyundai berättar nämligen också att nya upplagan av storsuven kommer att avtäckas på nätet redan i februari.
Formerna
Vad gäller utseendet borde vi nog vänta med att kommentera till den fullständiga avtäckningen, men vi måste ändå lägga in ett par ord om det. Det första som slår oss är att bilen andas väldigt mycket BMW, framför allt bakre delen av fönsterpartiet som inte är helt olikt hur det ser ut på X5. Denna del skiljer sig kraftigt från hur det ser ut på dagens Santa Fe.
Även det lilla vi ser av bakljusen och bakluckan ger en känsla av München.
Räkna dock med en egen front med en grill som påminner om den som lillebror Kona har, men i betydligt större format.
Storleken
En annan grej som slår oss är storleken på bilen på bilden. Axelavståndet ser ut att vara rejält och detta är förmodligen sjusitsversionen av nya Santa Fe. Om den kommer att heta Grand Santa Fe som i dag återstår att se. Hyundai kan ha fått för sig att ändra om lite och bara erbjuda en Santa Fe men med olika säteskonfigurationer. Framtiden får utvisa hur det blir.
Livräddande teknik
Hyundai berättar inte så mycket om bilen i nuläget, inte mer än att den paketeras med de senaste säkerhetsdetaljerna inom deras så kallade SmartSense-teknikområde. De skriver också att denna nya generation får sensorer som känner av om någon sitter i baksätet när föraren lämnar bilen. Detta är en välkommen funktion som kan reducera antalet barn som glöms i baksätet under heta sommardagar – ett ganska stort problem inte minst i USA men även här hemma i Sverige. Enligt Hyundai blir Santa Fe första bil i världen med denna säkerhetsdetalj.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se