Nya Hyundai Sonata – slankare än någonsin
En månad före den publika debuten presenterar Hyundai nu nya Sonata. Du som går igång på den får nöja med att titta på den på bild, för till Sverige kommer den med största sannolikhet inte.
1985 kom första generationen Hyundai Sonata som utanför hemmamarknaden i Sydkorea hette Stellar. Den var faktiskt ersättare till Ford Cortina som Hyundai byggde på licens.
34 år senare presenterar Hyundai åttonde generationen Sonata, och den kantiga kaross som för gällde är långt borta. Nya Sonata är nämligen slankare än någonsin, koreanerna har skapat vad världen lite slarvigt kallar för en fyrdörrarscoupé. Den korta bakluckan är betydligt mer sluttande än på föregångaren. Modellen är inte helt olik femdörrarscoupén Volkswagen Arteon, inte minst när karossen är lackerad i färgen vi ser på bilden överst.
Formerna till nya Sonata har hämtat inspiration från fjolårets konceptbil Le Fil Rouge som var just en studie i märkets nya design- och teknikspår som de kallar för ”Sensuous Sportiness” och som beskrivs som fyra områden med extra fokus; proportion, arkitektur, styling and teknik. Le Fil Rouge visades upp på bilsalongen i Genève förra våren.
En rejält iögonfallande detalj hos nya Sonata är strålkastarnas lysdiodsignatur i nederkant som fortlöper en bit upp över huven i vad som ser ut som kromlister. Men det är inte krom, DRL-ljusen är nämligen vad man kallar för ”Hidden Lighting Lamps”. När de är avstängda ser de ut som kromdetaljer, när de är påslagna lyser de upp som vanliga ljusslingor gör. Bilen får av dessa helt klart en egen karaktär i fronten.
Baken bär veck som får en att minnas sista generationen Hyundai Coupé, i övrigt är likheterna skrala. Bakljusarrangemanget är inte helt olikt det som sitter på Polestar 2 (som Hyundai inte har kunnat snegla på, bara för att klargöra det), men ljusrampen nedtill.
Interiört har Sonata tagit ett stort steg. Sjunde generationens mittkonsol och instrumentbräda är klumpig och med en infotainmentskärm som ser ut att ha glömts bort vid ritbordet och i stället tillkommit i efterhand. Nya Sonata har fått en betydligt mer elegant förarmiljö med en europeisk touch. Instrumentbrädans övre del är inte helt olik den vi redan sett i nya suven Palisade, men i Sonata är den mer gracil. Infotainmentskärmens utformning och placering är inte helt olik den som finns i nya BMW 3-serie.
Hyundai bjuder ännu inte på några exakta detaljer och specifikationer, inte mer än att den är 4,5 centimeter längre, 2,5 centimeter bredare och 3,0 centimeter lägre än föregångaren samt att axelavståndet är 3,5 centimeter längre. Det bör betyda att nya Sonata är 490 centimeter lång, 189 centimeter bred, 143,5 centimeter hög och har ett axelavstånd på 284 centimeter. I USA räknas dessa mått till mellanklassen.
Nya Hyundai Sonata ska marknadslanseras under andra halvan av 2019. Det sägs att den ska bli en global modell, men om Europa inkluderas återstår att se. Det har ryktats att en kombiversion är under utveckling och att den i så fall når europeisk mark. Men först har vi att se fram emot den publika världspremiären på bilsalongen i New York i april.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se