Nya Hyundai Tucson fick full pott i krocktest – sämre gick det för Mazda MX-5 och Opel Karl
Euro NCAP har krocktestat ytterligare tre nya bilmodeller. En klarade sig utan missöden, två andra hade det lite tuffare och klarade inte högsta betyget.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Nya Hyundai Tucson, som ersätter ix35, gav oss en positiv känsla vid första provkörningen tidigare i år. Än mer positiv blir den känslan efter att modellen har klarat sig bra hos krocktestinstitutet Euro NCAP. Visserligen klarade den inte av att slå exempelvis nya Volvo XC90, som nyligen fick högre poäng än någon annan bil tidigare
, men med poängraden 86, 85, 71 samt 71 (i nämnd ordning: vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och förarstödsystem) var det totalbetyget fem stjärnor som delades ut.Enda egentliga plumpen i protokollet i vuxenskyddet var vid sidokrock mot en stolpe. Skyddet mot bröstkorgen anses i ett sådant olycksfall vara marginellt. Motsvarande plump i skyddet av barn är de krafter som en framåtvänd 3-åring utsätts för, men i övrigt anses skyddet vara bra.
https://youtu.be/UIjhKoISJyMDe två andra bilarna som krocktestades denna omgång var
. Båda fick fyra av fem möjliga stjärnor, men betyget skiljer sig ändå åt kraftigt om vi ser till de olika delmomentens poängutdelning. I vuxenskyddet fick MX-5 84 poäng medan Karl fick låga 74, i barnskyddet 80 poäng till MX-5 och 72 till Karl, i fotgängarskyddet slog MX-5 till med höga 93 poäng medan Karl endast nådde upp till 68, och i förarstödsystemen fick båda modellerna låga 64 poäng.
https://youtu.be/GfciJHSYYQoLäs mer om respektive bils krocktestbetyg här:
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se