Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Jaguar XF – tre snabba från provkörningen

Jonas Borglund åkte till Pamplona, inte för tjurrusningens skull utan för att känna, klämma och köra nya Jaguar XF. Har den blivit något bättre? Jonas berättar...

Hallå Jonas, du var i Pamplona, fick du se några tjurar på gatorna?

– Nej, bara jaguarer. Men jag fick se kor – fast det var på de fina landsvägarna här i norra delarna av Spanien.

Nya XF då – är den något att ha?

– En riktigt fin bil. Känns så väldigt mycket bättre än föregångaren. En verklig 5-seriekonkurrent med sin höga kvalitetskänsla, inte minst interiört, och teknik i överflöd. Infotainmentsystemet är avancerat.

– Att större delen av bilen är konstruerad i aluminium och väger 190 kilo mindre än föregångaren och 80 kilo mindre än huvudkonkurrenten gör ju knappast bilen sämre – tvärtom. Den lägre vikten är påtaglig när man kör på lite kurvigare vägar. Styrningen är finfin och fjädringskomforten likaså.

– En annan välkommen grej är baksätet. Betydligt rymligare än vad det var i föregångaren.

Låter som en toppenbil ju, men den lär väl kostar skjortan?

– Nej, faktiskt inte. Från 359 900 kronor ligger nya XF på. Då får man 163-hästarsdieseln med manuell låda, alltså det motoralternativ som benämns E. Det är 4 400 kronor mer än motsvarande BMW 518d, men i gengäld får man 13 hästkrafter mer i britten än i tysken. I andra änden av prisskalan finns XF S med 380 kompressorladdade hästkrafter. Från 597 900 kronor.

– Lansering i Sverige helgen den 17-18 oktober, leveransstart i slutet av samma månad.

Hela provkörningen av nya Jaguar XF kan du njuta av i Teknikens Värld nummer 20/2015 som utkommer den 10 september. Där får du också läsa vad Jaguar svarade på Jonas fråga om kommande kombiversionen av nya XF.