Nya Jeep Grand Cherokee L officiell
Det är dags för den nu tio år gamla Jeep Grand Cherokee att bytas mot en ny generation. Nu får vi se nya Grand Cherokee L som får helt ny design inspirerad av Wagoneer.
2021 blir ett hektiskt år för Jeep. I höstas visades nya Grand Wagoneer i konceptform och senare under året kommer den produktionsfärdiga bilen. Men det kommer en ny Grand Cherokee också, och den presenterar Jeep i dag.
Precis som Grand Wagoneer bär nya Grand Cherokee L på Jeeps nya design-DNA där smala strålkastare, en tillplattad grill, tunna baklampor och rak taklinje är de främsta kännetecknen. Modellen som visas heter Grand Cherokee L. Den sista bokstaven signalerar att det här är en stor, sjusitsig variant som endast är avsedd för den nordamerikanska marknaden. En femsitsig Gran Cherokee, utan L, kommer senare under året och väntas få en något kortare hjulbas.
Vad är nytt? Både allt och inget. Grand Cherokee L byggs på en självbärande konstruktion som inte har något gemensamt med den utgående, fjärde generationen, och inte heller med kommande Grand Wagoneer. Den tillverkas till största del i höghållfast stål men motorhuv, baklucka, stötdämpartorn och främre hjälpram tillverkas i aluminium. Skruvfjädring är standard runtom och luftfjädring finns som tillval.
Motorutbudet är smalt och känns igen sedan tidigare. Instegsmotorn är en 3,6 liter stor Pentastar-V6 med 290 hästkrafter och den som vill ha V8 kan välja en 5,7 liter stor Hemi-motor med 357 hästkrafter. Båda kombineras med en åttaväxlad automatlåda och kan fås med bak- eller fyrhjulsdrift. Det ska tilläggas att det här är motorutbudet som gäller i Nordamerika, när nya Grand Cherokee blir aktuell för Europa kommer den sannolikt med fyrcylindriga motoralternativ och säkerligen även som laddhybrid.
Grand Cherokee L finns tillgänglig med tre olika fyrhjulsdriftsystem. Basversionen kallas Quadra-Trac I och är ett helautomatiskt system som styr kraftfördelningen mellan fram- och bakaxel. Quadra-Trac II fungerar på samma sätt men har en lågväxel. Värsting-versionen Quadra-Drive II har därutöver en elektronisk diffbroms på bakaxeln. Alla system kopplar bort drivningen på framaxeln när den inte behövs för att spara bränsle.
Grand Cherokee L är en stor bil. Från front till bak mäter den 520 centimeter och axelavståndet är hela 309 centimeter. Nuvarande, femsitsiga Grand Cherokee, har ett axelavstånd på 291 centimeter. Det gör sannolikt att sju åkande kan sitta relativt bekvämt och rymligt, men också att det kan få plats väldigt mycket bagage. Med tredje sätesraden fälld ryms 1 328 liter och om man fäller även mittenraden ökar siffran till hela 2 395 liter.
I förarmiljön är det förstås digital instrumentering och pekskärm på mittkonsolen som gäller, men vi ser också att Grand Cherokee har fysiska vred för stereon och klimatanläggningen. En head up-display med tio tum stor visningsyta finns som tillval.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se