Nya Kia Optima för Europa officiell
Nya generationen Kia Optima visades upp redan på New Yorks bilsalong i våras. På Frankfurtsalongen i september visas modellen upp igen, denna gång i europeiskt utförande.
Det är inga jättestora skillnader mellan den amerikanska version som visades i New York i april och den europeiska version som ska fånga besökarnas blickar på Frankfurtsalongen nästa månad. Baken ser mer eller mindre identisk ut, lika så ”tigernosen” (Kia kallar grillen för just det). Största skillnaden finner vi i främre stötfångaren vars luftintag skiljer sig, likaså dimljusen i denna.
Interiört är formerna desamma. Är det något som eventuellt skiljer de båda kontinenterna åt är det eventuellt utförandet av stolsklädseln (vilket bilderna ger en hint om).
Skillnaderna finner vi i stället under huven. På den amerikanska kontinenten är det tre bensinmotorer som erbjuds. 1,6 liter på 180 hästkrafter, 2,0 liter på 250 hästkrafter samt 2,4 liter på 188 hästkrafter.
Till Europa kommer nya Kia Optima till en början med två motoralternativ – en 1,7-liters CRDi-diesel med 141 hästkrafter (upp fem jämfört med föregångaren) och 340 newtonmeter (upp 15), som är en omarbetad version av den som finns i dag, samt en 2,0-liters bensinmaskin med 163 hästkrafter och 196 newtonmeter. Båda är Euro 6-anpassade.
När det är lanseringsdags vid årsskiftet plockar Kia i Sverige endast in dieselmaskinen, då i kombination med märkets egen dubbelkopplingslåda.
Med manuellt växlad låda vill den ha 0,46 liter diesel per mil vilket motsvarar 121 gram koldioxid per kilometer. I EcoDynamics-utförande vässas siffrorna till 0,42 liter per mil samt 110 gram per kilometer. Är bilen i stället utrustad med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan blir siffrorna 0,44 liter per mil och 116 gram per kilometer.
Utsläppssiffrorna har vässats rejält jämfört med hur det ser ut i dagens Optima. Med manuell låda i snålaste utförandet är siffran 128 gram och med den sexstegade automatlådan 158 gram (ingen dubbelkopplingslåda finns till utgående Optima).
En laddhybridversion lanseras under 2016 och vi hoppas att Sverige får ta del av den (något annat vore dumt) med tanke på att den klassas som supermiljöbil med sina 49 gram koldioxid per kilometer (0,21 liter per mil).
Nya Kia Optima är en centimeter längre och högre än tidigare vilket ger oss en bil som mäter 485,5 centimeter på längden och 146,5 centimeter på höjden. Axelavståndet är även det en centimeter längre, totalt 280,5 centimeter. På bredden har tre centimeter tillkommit och nu kan Optima stoltsera med 186 centimeter från sida till sida.
De extra centimetrarna ger bättre innerutrymmen och Kia lyfter framför allt fram 2,5 centimeter utökat benutrymme och 0,5 centimeter förbättrad takhöjd i baksätet.
Även bagageutrymmet har svällt, om än bara lite. Från 505 till 510 liter.
Precis som luftmotståndet (cW-värde på 0,29 i stället för 0,30) har även åkkomforten köregenskaperna förbättrats. Bland annat har karossens vridstyvhet höjts med 50 procent vilket även påverkar säkerheten i positiv riktning.
Säkerhetsutrustningen är utökad i nya Optima med bland annat adaptiv farthållare som kan hålla konstant avstånd till framförvarande fordon, autobroms som även fungerar på fotgängare, filövervakningssystem (vingelvarnare), döda vinkeln-varnare, helljusassistans, hastighetsgränsinformation och varning för korsande trafik bakom bilen (bra vid till exempel backning ut ur parkeringsficka).
En kombiversion av Optima är på gång, då med läckra Kia Sportspace som utgångspunkt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se