Nya Kia Rio – mer fest den här gången?
Kias försök att sätta lite färg och feststämning på småbilssegmentet har i stort sett gått den svenska marknaden helt förbi. Nu tar man nya tag med en helt ny Rio, baserad på Hyundai i20.
Nog är det aningen ironiskt att en av marknadens mest anonyma modeller har ett namn avsett att väcka känslor och skapa en identitet kring bilen. Men även om vi här i Sverige har missat att finna charmen hos Kia Rio har bilen blivit en relativt stor framgång internationellt sett. Drygt 200 000 exemplar av har sålts sedan 2005 och Kia känner sig därför manade att lansera en ny Rio med den digra uppgiften att överträffa föregångaren.
Kias nya småbil behåller Rio-namnet och ska, som Kia själva uttrycker det, vara en blandning av koreansk krydda och latinamerikansk flärd. Hur det står det står till med den saken i praktiken återstår att se, just nu nöjer vi oss med att konstatera att Rio bygger på samma bottenplatta som ligger till grund för kusinen Hyundai i20 och att designen är en vidareutveckling av Kias numera väl inarbetade formspråk.
Den Rio som kommer att ställas ut på Genèvesalongen i mars ska ha fem dörrar, en tredörrarsversion blir tillgänglig senare. Kia utlovar rymligare baksäte och bagageutrymme, skam vore väl annars eftersom nya Rio har sju centimeter längre axelavstånd och är 5,5 centimeter längre från för till akter. På bredden växer den endast 2,5 centimeter och på höjden tappar den 1,5 centimeter jämfört med föregångaren. I bagageutrymmet finns plats för 292 liter bagage.
Kia berättar stolt att nya Rio ska säljas med ett brett utbud av motorer. För tillfället vill de dock bara dela med sig av information om en 1,1-litersdiesel med 70 hästkrafter och utsläpp på 85 g/km och en helt ny 1,2-liters bensinvariant med turbo och GDI-teknik (Gasoline Direct Injection) som blir tillgänglig från och med 2012. Nya Kia Rio börjar säljas i Europa under hösten och då kan vi sannolikt räkna med att den får låna någon av Hyundai i20:s motorer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se