Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Kia Rio – tre snabba från provkörningen

Jonas Borglund är iväg och kör nya Kia Rio, småttingen som har blivit en riktig tuffing. Men är den lika tuff som den ser ut? Vi ringer och frågar...

Tjena Jonas, du fick nya Kia Rio på din lott. Tuff kärra, men bara på ytan?

– Ja, tuff är den på utsidan, kanske inte som Stinger, men nästan. Det håller jag med om. Insidan, den är inte dum den heller.

Berätta mer!

– Modellen, som är Kias mest sålda globalt sett, har vuxit något nu vid generationsskiftet, även axelavståndet. Det handlar inte om så värst mycket men det märks på utrymmena som är bra.

Bra köregenskaper...Bra köregenskaper...Bra köregenskaper...
Bra köregenskaper...

Att köra då?

– Kanonbra chassi och styrning. Och den nya 1,0 T-GDI-motorn med tre cylindrar och 120 hästkrafter är inte alls tokig.

Mycket positivt alltså, inget som inte faller dig i smaken?

– Det skulle i så fall vara inredningen. Den är snygg och proper, men varför måste den vara så hårdplastig?

... men tydligen väldigt plastig inredning.... men tydligen väldigt plastig inredning.... men tydligen väldigt plastig inredning.
... men tydligen väldigt plastig inredning.

Jonas Borglund måste köra vidare så vi låter honom göra det. I stället tipsar vi om Jonas fullängdare, det vill säga hela provkörningsrapporten i kommande nummer av Teknikens Värld. Där får du veta allt om hur nya Kia Rio är att köra och hantera.