Nya Kia Sportage avtäckt
En helt ny, femte generation Kia Sportage har nu sett dagens ljus för första gången. Här får vi se ytterligare en variant på nya formspråket ”Opposites United”, men så värst mycket information av det tekniska slaget bjuds vi inte på.
I förra veckan fick vi se tre dunkla bilder som gav oss en föraning om vad som komma skall. I dag får vi se den i full dager – nya Kia Sportage, femte generationen sedan modellnamnet togs i bruk 1994 under en era då Kia stod på egna ben.
Modellen vi får se i dag är den så kallade globala modellen. En version avsedd specifikt för den europeiska marknaden kommer, den presenteras i september. Vi misstänker dock att utseendet hos den, på både ut- och insida, kommer att vara mer eller mindre identiskt med det vi ser i dag och att det i stället är de tekniska specifikationerna som skiljer sig åt på en rad punkter.
Vad gäller de tekniska specifikationerna lyser de med sin frånvaro. Hur lång den är (nuvarande är 448,5 centimeter lång), hur mycket bakgageutrymmet sväljer (439-503 liter i dagens beroende på modellversion) och vilka drivlinor som är aktuella är uppgifter som vi snällt får vänta på.
Däremot pratas det mycket om formgivning och design, vilket är naturligt i och med att Kia har bytt logotyp och slogan samt inlett en era med nytt formspråk vid namn ”Opposites United”. Nya Sportage är andra bil som bär nya formerna, först ut var elbilen EV6.
Fronten är förstås största snackisen hos nya Sportage och dess former. En helt ny tolkning av Kias mångåriga ”tiger nose”-grill har tagit plats, en modern variant som kallas ”Digital Tiger Face”. Utseendet på grillen känns mer besläktad med den som nya Hyundai Tucson bär än den som pryder storebror Kia Sorento.
Bumerang-formade DRL-ljus markerar grillens båda yttre sidor och sveper samtidigt runt strålkastarna som får anses vara ganska lågt placerade, framför allt om manjämför med utgående generation som har strålkastarna nästan uppe på huven.
Baktill är det en formgivning som skarpt påminner om elbilen EV6:s motsvarande del. Bakljusen är dock betydligt större på Sportage då elbilen har fått en tunn lysdiodrand som pryder den konkava ytans övre kant.
Interiört bjuder nya Sportage på ett stort kliv från utgående generation. Det andas modernt med en stor display framför föraren som huserar både instrument och infotainment. Lösningen skiljer sig från nya Sorento som har ett mer traditionellt mätarhus, i stället är det Kia EV6 som känns igen.
Nytt för Sportage är att två modellutförande ska erbjudas – en ”grundversion” och en vid namn X-Line. Sistnämnda bjuder på detaljusteringen, exempelvis speciella stötfångare, annan utformning på tröskellådor och dörrarnas nederkant, samt andra takräcken. Kia kallar modellversionen för ”mer djärv” och har utformats för att utstråla bland annat mer självsäkerhet.
Efter sommaren får vi veta mer om nya Kia Sportage, då är det, som nämnts ovan, dags för europeiska varianten att träda fram i rampljuset.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se