Nya krav på skrotpremie
Sverige måste införa skrotningspremier nu! Det anser Bil Sweden som tycker att regeringen borde dra lärdom av andra europeiska länder där liknande åtgärder har lett till att bilförsäljningen ökat rejält.
Frågan om ett återinförande av skrotningspremier i Sverige har blossat upp den senaste tiden. Orsaken är troligtvis vad som händer nere på kontinenten. Trots rådande lågkonjunktur har den tyska bilförsäljningen skjutit i höjden. Jämfört med februari förra året har februariförsäljningen av nya bilar i år ökat med 21,5 procent i Tyskland. Främsta orsaken till den stora ökningen anges vara de statliga subventionerna. I Tyskland får nybilsköparna 2 500 euro i premie av staten om de samtidigt byter in en bil som är minst nio år gammal. Liknande stimulanser har införts i Italien, Spanien och Frankrike. Det lutar nu åt att även Storbritannien inför skrotningspremier.
Branschorganisationen Bil Sweden förespråkar bestämt att även Sverige borde införa stimulanser som får bilägare att skrota sina gamla bilar och köpa nya och fina. Bil Sweden får uppbackning av regeringens samordnare i Västra Götaland som föreslår att skrotningspremien återinförs och att miljbilspremien behålls. Bil Sweden hänvisar till skrotningspremiernas effekter ute i Europa och pekar samtidigt på de trafiksäkerhetsmässiga fördelarna.
– Vi har svårt att förstå regeringens tvekan med att införa skrotningsstimulanser i Sverige motsvarande det som skett i andra billänder i Europa. Fördelarna med att byta ut gamla bilar mot nya är stora både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det skulle också innebära en tändvätska för att kickstarta den svaga svenska bilmarknaden. Det tyska exemplet visar att detta är möjligt att uppnå, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
För drygt tre år sedan införde alliansregeringen en ersättning till bilägare som skrotade sina bilar av årsmodell 1989 eller äldre. De som skrotade sina bilar fick 4 000 kronor i ersättning. Premien blev populär. Lite för populär måhända. Folk köade i timmar för att få skrota sina bilar och de pengar som avsatts till premien tog slut på några timmar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se