Nya Lamborghini Countach officiell
Lamborghini återupplivar Countach-namnet med en ny modell som får mildhybriddrivlina och baseras på Sián.
Det var i tisdags förra veckan som Lamborghini meddelade att det ikoniska modellnamnet Countach skulle komma tillbaka och det bästa av allt var att vi inte skulle få vänta så länge. Under Monterey Car Week som inleddes i helgen presenterades den nya modellen men tyvärr kommer den med en stor besvikelse. Den är redan slutsåld.
För första gången någonsin återupplivar Lamborghini ett modellnamn på en ny modell och då är det inte så konstigt att de väljer just Countach för att göra det. Men en helt ny modell är det inte. Nya Countach LPI 800-4 baseras på Sián som presenterades för nästan två år sedan, som i sin tur baseras på gamla Aventador.
Motorn är en 6,5-liters V12 som på egen hand levererar 577 kW, 785 hästkrafter, men det får hjälp av ett mildhybridsystem med en elmotor på 25, kW, 34 hästar, och den totala effekten uppgår till 602 kW, 819 hästkrafter. En motorkonfiguration som känns igen från Sián. Kraften skickas via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, med integrerad elmotor, till alla fyra hjul och enligt Lamborghini ska nya Countach avklara 0-100 km/h på 2,8 sekunder och nå en toppfart på 355 km/h.
Andra detaljer som känns igen från Sián är bland annat taket, de sex hexagonformade bakljusen och interiören. Borsett från bakljusen är det saker som också är bekant från original-Countach. Så kanske hade Lamborghini planer på en ny Countach redan när Sián presenterades.
Nya Countach påminner en del om de tidiga Countach-versionerna som LP400 som är avsevärt mycket mer avskalad än den senare LP500-versionen där skärmbreddare och luftintag dominerade designen. De svarta luftintagen längs sidorna på nya Countach är en blinkning till dem hos originalet även om det växt till sig en del. Även om fronten liksom ikonen är platt saknas så kallade popupljus hos den nya, troligen på grund av moderna säkerhetskrav.
Nya Countach ger ett renare intryck mer likt originalet och är inte lika påträngande med extrem styling som 80-talsversionerna som gjorde modellen mest känd.
Hjulbasen är 270 centimeter och de exteriört mäter Countach 487 centimeter på längden, 210 på bredden exklusive sidospeglar och 114 på höjden. Det gör den till en bjässe ställd mot originalet som endast mäter 414x188x107. Axelavståndet hos den nya 25 centimeter längre vilket borde vara tillräckligt för de flesta att få plats, mer än vad som kan sägas om originalet. En bil som var känd för sin rent sagt dåliga ergonomi. Torrvikten ligger på 1 595 kg och Countach har en kolfibermonocoque med aluminimramar fram och bak.
Nya Countach kommer att börja levereras under första kvartalet 2022 och den kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 112 exemplar. En siffra hämtad från prototypen av originalet som betecknades LP 112. Samtliga exemplar är som sagt redan slutsålda och de kostar 2,6 miljoner dollar exklusive moms, cirka 22,5 miljoner kronor. Kunderna får välja mellan 30 olika kulörer hämtade från originalmodellen.
https://www.youtube.com/watch?v=FTlFLfTmTEY&ab_channel=Lamborghini
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se