Lexus LS 600h F Sport
Lexus LS 600h F Sport

Nya Lexus LS 600h F Sport – tre snabba från provkörningen

Teknikens Värld har som enda media i Sverige skickat ner en reporter till Frankrike där det vankas provkörning av uppdaterade Lexus LS. Vi ringer och hör om lyxlimpan har blivit bättre.

Bonjour Erik! Tillbaka i Nice efter maratonlöpningen men denna gång slipper du springa?

– Hehe... jo, jag har det betydligt skönare denna gång. I stället för att förlita mig på lårmuskulaturen kan jag nu luta mig skönt tillbaka i en komfortabel förarstol och låta en V8-motor och en elmotor göra jobbet.

 Du kör alltså LS 600h som jag förstår det. Vad är positivt och vad är negativt?

– Stämmer bra det. Kör just nu LS 600h L med lång hjulbas och har tidigare kört LS 600h F Sport. Lexus kallar nya uppdaterade LS för ”världens tystaste bil” och ja, det är kusligt tyst i kupén när man kör. F Sport-versionen gillar jag, sänkt en centimeter och fastare i hullet så känns den inte större än en 5-serie. Smidig att ratta.

 – Negativt? Att vissa knappar känns hämtade från en billig Avensis och att världens största infotainmentskärm på mittkonsolen, 12,3 tum, har dålig upplösning och ser pixlig ut. Dessutom finns inte head up-display, inte ens som extrautrustning.

 När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?

– I januari är den i Sverige och kostar ungefär mellan 1075000 och 1300000 kronor beroende på utrustning. Exakta priser är ännu inte satta.

 Allt positivt och negativt om nya, uppdaterade Lexus LS, inte bara LS 600h utan även LS 460, kan du grotta ner dig i om du köper Teknikens Värld nummer 1/2013 som finns i butik 20 december. Kom ihåg att du bara kan läsa om bilen i Teknikens Värld. Ett smart sätt för att slippa springa till butiken är att prenumerera på tidningen, då får du den också ett par dagar i förväg. Spana in vårt grymma prenumerationserbjudande här.