Nya Mazda 2 kommer nu till Europa – alla fakta
Nu är det dags för nya Mazda 2 att äntra europeisk mark. Den gör det med helt ny design och med teknik som bland annat omfattar riktigt snåla motorer och klassens första head up-display.
Nya Mazda 2 visades upp redan i somras. Då var det under namnet Demio, så som modellen heter på hemmamarknaden i Japan. Nu får vi se bilen under sitt rätta europeiska namn och då som vänsterstyrd.
När Europa nu ska få ta del av Mazdas minsting blir det inte via en stor internationell bilsalong, så som den i Paris som just nu pågår. I stället satsar Mazda på mindre och mer nationella bilsalongen under hösten och vintern, bland annat i Rom, Zürich, Wien och Brüssel.
När bilen visats upp tillräckligt många gånger är det dags för lansering. Hos Mazda-handlarna i Sverige och övriga Europa kommer vi att finna nya ”tvåan” någon gång under våren 2015.
Nya Mazda 2 ser mycket snarlik ut den konceptbil vid namn Hazumi, en bil som vi då skrev fick oss att längta efter nya Mazda 2, som stod utställd på Genèvesalongen i våras. Med andra ord en stor portion av Mazdas omtalade designspråk Kodo med böljande linjer och skarpa veck som smälter ihop till ett lite argsint ansikte längs fram. Den gulliga uppsynen som gamla Mazda 2 hade är därmed borta.
Under skalet gömmer sig Skyactiv-teknik för låg vikt (från 970 kilo) och sänkt miljöpåverkan, men också en ett förbättrat chassi som sägs bjuda på både komfort och säkra vägegenskaper.
Bland de tekniska hjälpmedlen hittar vi för första gången i en Mazda 2 döda vinkeln-varnare, av Mazda döpt till Blind Sport Monitoring. Föremål och fordon som skyms i döda vinkeln-området upptäcks av systemet som varnar. Teknikens fungerar även när bilen backas.
En annan nyhet är höj- och sänkbar head up-display på mätarhuset ovansida, rakt framför föraren. Det är första gången en sådan finns på en bil i B-segmentet.
Nya Mazda 2 är 406 centimeter lång, alltså 14 centimeter längre än sin föregångare. Den är 169,5 centimeter bred, på millimetern samma som föregångaren. Med ytterbackspeglarna är den 198,3 centimeter bred. På höjden mäter den 149,5 centimeter, exklusive antennen på taket, vilket är två centimeter högre än föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna är 257 centimeter, hela åtta centimeter mer än tidigare. Det tillsammans med bilens totallängd lär göra gott för kupéutrymmet.
Fyra olika motoralternativ är aktuella vid lanseringen, alla Euro 6-certifierade. Tre är bensinmotorer och en är en dieselmotor. Bensinmotorerna, alla på 1,5 liter och med namnet Skyactiv-G, är på 75, 90 och 115 hästkrafter. Sistnämnda är med start/stopp-teknik. Vridet för de båda starkare ligger på 148 newtonmeter, för den svagare 135 newtonmeter. Femväxlad manuell låda är standard till 75- och 90-hästarsmotorerna medan sexväxlad är standard till 115-hästarsvarianten. Sexstegad automatlåda finns som tillval endast till 90-hästarsmotorn.
Snålast är Skyactiv-G med 90 hästar och manuell låda. 0,45 liter per mil vilket motsvarar 105 gram koldioxid per kilometer. Med automatlåda blir siffrorna 0,48 liter per mil och 112 gram per kilometer.
70-hästarsmotor förbrukar 0,47 liter per mil och släpper ut 110 gram per kilometer. Siffrorna för 115-hästarsmotorn är 0,49 liter per mil och 115 gram per kilometer.
Dieselmotorn heter Skyactiv-D och är även den på 1,5 liter. Den ger 105 hästkrafter och 220 newtonmeter och är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Automatlåda finns inte.
Denna är inte otippat det snålaste motoralternativet. 0,34 liter per mil och 89 gram per kilometer.
Hur mycket nya Mazda 2 kommer att kosta när den når Sverige är ännu inte klart. Utgående generation Mazda 2 kostar i dag från 119 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se