Nya Mazda 3 har snart världspremiär – här är första bilden
Mazdas golfklassare har blivit gammal, så pass att det nu är dags för en helt ny generation Mazda 3. I dag bjuds vi på en första bild som visar både halvkombin och sedanen.
Hösten 2013 lanserades sig dagens Mazda 3, då i halvkombiutförande. Några månader senare kom den dryga decimetern längre sedanversionen med samma utrymmen för passagerarna som halvkombin men med 55 liter större bagageutrymme.
Sommaren 2016 presenterades en ansiktslyft variant av ”trean” inför modellår 2017. Uppdateringen innebar inga större förändringar, men handbromsspaken hade i alla fall fått ge vika för knappmanövrerad bromsverkan.
Nu är dagens Mazda 3 ålderstigen och en ny generation är på väg att ta vid. Nya generationen, den fjärde i ordningen, kommer att ha sin världspremiär på bilsalongen i Los Angeles den 28 november. Det är med andra ord bara knappt tre veckor kvar.
Mazda har skickat ut en bild som visar bitar av nya modellen i både sedan- och halvkombiutförande. På sedanversionen ser vi att Mazda har smugit in en Hofmeister-knyck på bakre sidorutorna. Allt fler bilar av olika märken får denna detalj som tidigare (och fortfarande) främst förknippades med BMW då formgivningen av takstolpens anslutning mot sidorutan lyftes fram av Wilhelm Hofmeister som var BMW:s designchef mellan 1955 och 1970. ”Knycken” fanns dock redan tidigare, exempelvis på Kaiser Dragon från 1951.
Halvkombimodellen av nya Mazda 3 bjuder på ett mer avskalat linjespel utan veck och kanter. Det är längre svepande konturer vilket syns tydligt på bakdelen som påminner en hel del om hur Mitsubishi Lancer Sportback som fanns mellan 2008 och 2017.
Bakdörrens avslutning mot C-stolpen är betydligt mer plåtbelagd än på dagens generation. Det ser ut att kunna inskränka en hel del på utsikten utåt för baksätespassagerarna, framför allt om de som åker där bak är lite kortare i rocken.
Mazda säger att grundläggande prestanda och materialkvalitet kommer att flyttas till en högre nivå i och med nya Mazda 3 som bygger på en helt ny plattformsarkitektur som kommer att användas till flera olika framtida modeller från märket.
Maskinellt sett kör Mazda vidare på inslaget spår, det vill säga Skyactiv-motorer som enligt den japanska firman ska ge en körupplevelse med förbättrad komfort, respons och kontroll oavsett körsituation. Det är en helt ny generation Skyactiv-teknik som debuterar i modellen, nämligen Skyactiv-X.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se