Nya Mazda 3 långkörs – tre snabba från Sibirien

Testchef Hans Hedberg är på äventyr i Sibirien, Ryssland, bakom ratten på nya Mazda 3. Men hur har han det egentligen där borta i öster, bland kyrilliska bokstäver, Leninstatyer, babushkor och sibiriska tigrar? Här är en direktrapport!

Hej Hans, du är alltså i Sibirien just nu, med lite sporadisk tele- och datauppkoppling. Var är du mer exakt? Vad är det du har sett? Hur kallt är det?

– Tja, särskilt kallt är det inte här. Dagens topptemperatur var 34 grader(!) i staden Irkutsk väster om vråldjupa Bajkalsjön. Men vintertid kan termometern nå ner till -70 C, otroliga skillnader!!

Det låter häftigt. Annorlunda. Men vad är det du gör där borta egentligen?

– Som testchef på Teknikens Värld har jag handplockats av Mazda för att testköra och utvärdera nya Mazda 3 under ”Mazda3 Testroute” på en av delsträckorna från produktionslinan i Hiroshima till bilmässan i Frankfurt. Bilen jag kör från Ulan-Ude til Krasnoyarsk – knappt 200 mil – tillhör de allra första producerade. Ett spännande och avslöjande moment hos en nyutvecklad bil, helt klart.

Mazda 3 alltså, den har vi ju redan provkört (i nummer 17/2013). Men hur gör den sig på långkörning på de ryska vägarna? 

– Bilen är specialutrustad med rysktillverkade robusta Nokian Hakka longlife-däck, ändå är komforten acceptabel. Tvåliters bensininsugmotor på 120 hk är fullt tillräckligt, men kräver vaksamhet och aktion från föraren. Nedväxlingar är ett absolut måste i uppförslut eller omkörningar!Trafiken är livlig, det gäller att vara ständigt vaksam för att inte råka ut för olyckor.

– Men, jag måste tipsa om att läsa min fullständiga upplevelse- och provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld och kanske bli inspirerad till egna häftiga, köräventyr i österled!

För Mazda-nördar, och andra, går det även att följa testresan på www.mazda.se/mazdaroute3/

Häng med!