Nya Mazda 3 officiell – fakta, bilder och film
Helt nya former, lägre vikt, ny säkerhetsteknik och tre bensinmotorer samt en diesel. Där har du en snabbresumé av nya Mazda 3. Läs vidare och du serveras alla fakta, bilder och film.
Redan under onsdag förmiddag hade det mesta av de officiella uppgifterna om nya Mazda 3 läckt ut. Det dröjde dock bara några timmar innan Mazda gjorde bilen officiell på riktigt, med premiärvisningar på fem ställen runt om i världen. Inget av dessa var dock i Japan, i stället visades bilen i London, Melbourne, St Petersburg, Istanbul och New York.
Som vi redan berättat får Mazda 3, likt storebror Mazda 6, ta del av det nya formspråket Kodo. Släktskapet mellan de båda modellerna är tydligt. Interiört ska en hel del nya material ha använts, dessutom får Mazda 3 nu head up-display i vindrutan. Yttermåtten på Mazda 3 är 447 centimeter på längden, 180 centimeter på bredden och 145 centimeter på höjden, och det är inte några direkta tillväxtpiller Mazda har gett 3:an. Längden är närainpå exakt samma som hos utgående modell. Axelavståndet ligger på 270 centimeter, och bagageutrymmet på 350–1 250 VDA-liter.
Fyra motorer finns, vilket vi också berättat tidigare. Tre bensinare och en diesel. Samtliga har försetts med Mazdas snålteknik Skyactiv. Minsta bensinmotorn, som är nyutvecklad, är på 1,5 liter och ger 100 hästkrafter (74 kW) vid 6 000 r/min och 150 newtonmeter vid 4 000 r/min. 0–100 km/h går på 10,8 sekunder. De två större bensinmotorerna är egentligen samma tvålitersmotor, och ger antingen 120 hästkrafter (88 kW) vid 4 000 r/min eller 165 hästkrafter (121 kW) vid 6 000 r/min beroende på version. Båda ger ett vridmoment på 210 newtonmeter vid 4 000 r/min. Till 100 km/h kommer de på 8,9 respektive 8,2 sekunder. Den starkaste motorn är också försedd med regenerativa kondensatorbaserade bromssystemet i-Eloop. Mazda är också stolta över kompressionförhållandet, som för samtliga motorer ligger på höga 14:1.
Detta kompressionsförhållande gäller även dieseln på 2,2 liter, trots att dieselmotorer normalt sett oftast har högre kompression än bensinditon. Dieseln är på 150 hästkrafter (110 kW) vid 4 500 r/min och 380 newtonmeter vid 1 800 r/min. 0–100 km/h tar 8,1 sekunder. Dieseln finns, liksom det mellankraftiga bensinalternativet, att få med antingen sexväxlad manuell låda eller automatlåda. Bensinutbudets instegs- och toppversioner går dock endast att få med manuell låda. Vikten ligger på mellan 1 190 och 1 330 kilo beroende på drivlina och utrustning. Dieselversionen uppges vara omkring 90 kilo lättare än föregångaren.
Självklart håller vi alla tummarna för att Mazda så småningom släpper en MPS-version som toppar utgående 260-hästarsgeneration. Effekten behöver nödvändigtvis inte vara högre, men som vi alla vet är Mazda duktiga på att trolla bort kilon.
Förbrukningssiffrorna har Mazda inte valt att släppa än, men man säger att Mazda 3 ska vara rejält snål i alla fall. Man redovisar därför ett Cd-värde för luftmotstånd på låga 0,275. Dock är det inte lika lågt som hos storebror Mazda 6 som ligger på 0,26.
Säkerhetmässigt räknar Mazda med ett toppbetyg i Euro NCAP. En rad säkerhetssystem kommer också att finnas tillgängliga i Mazda 3, däribland adaptiva strålkastare, dödavinkelnvarnare, city safety-system och adaptiv farthållare.
https://youtu.be/bQa-8vYHWXo?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se