Nya Mazda CX-9 officiell med helt ny turbomotor
När Mazda nu visar upp nya, rymliga CX-9 i Los Angeles är det tillsammans med en helt ny Skyactiv-G-turbomotor på 2,5 liter och 230, eller 253, hästkrafter – beroende på vilken soppa som används.
Ingen har väl missat att en ny Mazda CX-9 skulle visas på bilsalongen i Los Angeles? Vi har skrivit ett antal rader om bilen redan, men först nu är det avtäckt och officiell på riktigt.
Nya CX-9 tar över efter nuvarande generation som har funnits på marknaden i snart tio år. Modellen har inte varit en speciellt vanlig syn i Sverige då den i princip inte har sålts här, men 30 vagnar togs in från Ryssland för några år sedan, därför passade PeO Kjellström på att provköra ett exemplar när Sverige var täckt av snö för snart sex år sedan.
Nya CX-9 är aningen kortare än gamla modellen som mätte 5,09 meter från för till akter. Vad som i stället har vuxit är axelavståndet. Med 5,5 extra centimeter mellan hjulaxlarna lär utrymmet inte göra tidigare CX-9-ägare besvikna. Bilen är fortfarande sjusitsig med två sittplatser i en tredje sätesrad.
Under huven sitter en nyutvecklad bensinmotor med direktinsprutning och turbo. 2,5 liter stora Skyactiv-G 2,5T levererar 230 hästkrafter, med 87-oktanig soppa i tanken, och 420 newtonmeter. Med 93-oktanig bensin är effektsiffran 253 hästkrafter. Drivningen sker på alla hjul.
Maskinen är baserad på den icke turboladdade Skyactiv-G 2,5 som sitter i Mazda 6. Med turbotillkomsten ska gasresponsen vara utmärkt och turbolagg sägs inte existera, samtidigt som bränsleförbrukningen ska vara riktigt bra – i verkligheten, inte bara på papperet.
Säljpremiär för nya Mazda CX-9 är det i USA under våren 2016. 50 000 bilar om året planerar japanerna att sälja, 80 procent av dessa i Nordamerika. Övriga 20 procent säljs på andra marknader runt om i världen, men tyvärr inte i Europa. Vi får dras med CX-5 och kanske hoppas på en ny CX-7.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se