Nya Mazda MX-5 visas i februari 2015
Nuvarande Mazda MX-5 börjar komma till åren och vi väntar spänt på den nya generationen. Om ett år smäller det. Mazda tänker visa upp nya MX-5 ”Miata” i februari nästa år – i Chicago.
På bilsalongen i Chicago 1989 inleddes en roadster-era av sällan skådat slag när Mazda visade upp MX-5 Miata för första gången. Alla vet vilket global succé modellen blev och än i dag, nu när det tredje generationen är sex år gammal, är MX-5 en av de mest omtyckta bilarna alla kategorier.
26 år efter världspremiären i Chicago tänker Mazda låta fjärde generationen MX-5 följa i sin anfaders spår. Nya MX-5 ska enligt brittiska Autocar visas upp just på bilsalongen i Chicago i februari 2015.
Nya Mazda MX-5, känd som Miata i vissa delar av världen, ska bli en lättviktare av rang. Det har tidigare snackats om att Mazdas ingenjörer siktar på en vikt under ett ton, till och med så lågt som 800 kilo. Men så blir det sannolikt inte eftersom den ekonomiska biten vid utvecklingen måste vara hållbar. Tjänstevikten uppges landa på omkring 1,1 ton, det vill säga 50-60 kilo lättare än dagens lättare modellversion.
MX-5 har alltid hyllats för att vara en underhållande bil att köra, trots avsaknaden av hög effekt. Fint chassi och låg vikt har alltid varit det lyckade receptet och kommer så att förbli. Räkna med Mazdas SkyActiv-motorer under huven, enligt uppgift upp till 30 procent snålare än dagens trots bibehållen eller bättre prestanda.
En dieselmotor kan eventuellt också hitta ned i motorrummet.
Utseendet kan vi förvänta oss ligger i stil med vad vi känner igen från nya Mazda 3 och 6, men med något renare linjespel för sportigare och kraftfullare karaktär. Avståndet mellan fram- och bakaxeln kommer att vara längre än i dag. Fällbart tygtak (MX-5 Cabriolet) samt fällbart plåttak (MX-5 Roadster Coupé) kommer att erbjudas precis som i dag. Sistnämnda blir en helt ny konstruktion som inte bara väger mindre, utan även upptar mindre utrymme när det är nedfällt.
Nya Mazda MX-5 får en syskonroadster i form av en Alfa Romeo. Det berättade Fiat och Mazda i ett gemensamt pressmeddelande för exakt ett år sedan. Båda bilarna kommer att byggas hos Mazda i Hiroshima. Dock kommer det inte att handla om två identiska bilar med olika emblem.
Bilden ovan visar Pininfarinas designförslag hur Alfa Romeos roadster skulle kunna se ut.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se