Nya Mercedes A-klass avslöjad på skiss
En ny generation Mercedes A-klass är i antågande och som ett brev på posten har nu den första bilden på nya bilen läckt ut. Det handlar om en designskiss som visar upp ett helt nytt, lägre och sportigare utseende.
Mercedes A-klass lanserades med buller och bång 1997, inte minst på grund av att vi på Teknikens Värld vände upp och ned på bilen vid vårt undanmanöverprov Älgtestet. Den lilla högbyggda bilen kom i ny upplaga 2004, en generation som via en ansiktslyftning 2009 lever kvar än i dag.
Men en ny A-klass är på gång och redan på bilsalongen i Shanghai i april kan vi möjligtvis få se en första glimt av bilen. Dock kan vi redan i dag få se vad vi har att vänta oss då en designskiss har läckt ut utanför Mercedes vanligtvis solida fabriksväggar.
En skiss är alltid en skiss, men ovanstående ger oss i alla fall intrycket av att nya Mercedes A-klass blir betydligt mer normalhög än i dag, något som vi skrev om redan för tre år sedan. Golvet med sin sandwichstruktur lär alltså vara ett minne blott i och med den nya generationen. Mercedes helomvändning när det gäller formatet på A-klass stavas förmodligen Audi A1 och dylika konkurrentbilar. Medan konkurrenterna har små och sportiga alternativ har A-klass många gånger ansetts vara allt annat än sportig, till och med en aning gubbig.
Men bilen på skissen ovan kan knappast beskyllas för att vara gubbig.
Än mindre gubbig lär A-klass vara i AMG-utförande. Rykten säger att Mercedes vill se deras instegsmodell med AMG-krafter under huven, då antagligen med en tvålitersmaskin med turbo och 324 hästkrafter och drivning på alla fyra. Sistnämnda för första gången i en A-klass.
Övriga, mer sansade motorer kan mycket väl komma från Renault – både vad det gäller bensin och diesel. För snart ett år sedan ingick Daimler AG och alliansen Renault-Nissan ett samarbete inom småbilsutveckling och drivlinor. Samarbetet är en grund för kostnadsbesparingar, men främst är det miljöaspekten som lett fram till det gemensamma tyskfranska arbetet. Mercedes vill helt enkelt sänka sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp som förra året låg på 176 gram per kilometer, en bra bit över europasnittet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se