Nya Mercedes-AMG A 45 och CLA 45 är små monster
Nu behöver du inte nöja dig med Mercedes-AMG A 35 4Matic, för nu kan du välja A 45 4Matic+ med eller utan S. Och du som är mer åt CLA-hållet har nu CLA 45 4Matic+, även den med eller utan S, att välja i stället för CLA 35 4Matic. 387 eller 421 hästkrafter, valet är ditt.
När Mercedes A 45 AMG 4Matic presenterades 2013 chockades många. Mercedes lyckades nämligen klämma ut 360 hästkrafter ur den turbomatade tvålitersfyran, mer än någon annan serieproducerad motor av samma storlek. Men det skulle bli värre. Sommaren 2015 presenterade Mercedes en uppdaterad variant av dåtidens A-klass och det visade sig att den lilla turbosnurran i Mercedes-AMG A 45 4Matic, som toppmodellen hade ändrat namn till, nu registrerades till 381 hästkrafter.
Hästkraftskriget absolut inte över
Det var då det, nu är det nya tider och effektsiffror når ständigt nya höjder. Detta trots att AMG-chefen för tio år sedan sa följande: ”Die pferdestärke Krieg ist vorbei.”
Med andra ord, eller på svenska, att hästkraftskriget är över. Det vet vi alla vid det här laget att uttalandet bara var tomma ord. Mercedes AMG-division har, som en av flera parter, varit klart drivande i hästkraftsstegringen.
Nu har Mercedes dragit skynket av toppversionen av senaste A-klass, det vill säga den generation som gjorde entré i början av 2018. Precis som övriga AMG-modeller erbjuds nu A-klass i AMG-utförande i två effektutföranden.
Den 2,0 liter stora raka fyran med twinscroll-turboladdning är kopplad till dubbelkopplingslådan AMG Speedshift med åtta växlar. Från transmissionen tar sig kraften vidare till samtliga fyra hjul, därav 4Matic-beteckningen i modellnamnet. Och som med övriga fullstora AMG-modeller heter systemet 4Matic+ (med plustecken) vilket AMG-versionerna av E-klass var först ut med för tre år sedan.
Mindre tryck utan S
Är du den mer sansade typen väljer du Mercedes-AMG A 45 4Matic+ då den ”bara” har 387 hästkrafter som uppenbarar sig vid 6 500 r/min och 480 newtonmeter som tittar fram mellan 4 750 och 5 000 r/min. Det räcker till en 0-100-tid på 4,0 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan höjas till 270 km/h om man gör tillvalet AMG Driver‘s Package.
Förbrukningssiffror och utsläpp kanske känns irrelevanta i sammanhang som dessa, men Mercedes presenterar sådana (de måste helt enkelt) och så även vi. 0,83-0,84 liter per mil och 189-192 gram per kilometer.
Mer tryck med S
Är du i stället den mer vilda typen väljer du Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+. Notera S:et efter sifferkombinationen. Det betyder 34 extra hästkrafter och 20 extra newtonmeter, och för att du ska slippa ta fram miniräknaren kommer här totalsiffrorna; 421 hästkrafter och 500 newtonmeter. Båda siffrorna hämtas vid något högre varvtal, toppeffekten vid 6 750 r/min och toppvridet mellan 5 000 och 5 250 newtonmeter.
https://youtu.be/WIzmk_znNNwFyrahundratjugoen hästkrafter, ur en tvålitersmaskin! 210,5 hästkrafter per liter. Mercedes benämner den återigen världens starkaste turboladdade fyra för serieproduktion. Det stämmer, om man väljer att räkna bort de 40 motorer som satte fart på Mitsubishis specialversion Lancer Evo X FQ-440 MR som pumpade ur sig 446 hästkrafter. Det var för fem år sedan.
S-versionen avverkar 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 270 km/h. Tillvalet AMG Driver‘s Package ingår alltså redan i denna modellversion.
Trots vassare siffror saltas inte förbruknings- och utsläppssiffrorna. De är desamma som i 387-hästarsvarianten, det vill säga 0,83-0,84 liter per mil och 189-192 gram per kilometer.
AMG CLA
Gillar du inte A-klass halvkombistuk kanske ”fyrdörrarscoupén” CLA faller dig mer i smaken? Även den finns med de båda motoralternativ som nämnts till A-klass i styckena ovan. I CLA-utförande sänks förbruknings- och utsläppssiffrorna till 0,81-0,83 liter per mil samt till 186-189 gram per kilometer för Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ (421 hk) och till 0,81-0,82 liter per mil samt till 185-188 gram per kilometer för Mercedes-AMG CLA 45 4Matic+ (387 hk). Till skillnad från A-klass finns det energiförbrukningsskillnader mellan de båda CLA-modellerna.
Siffror som inte sänks med CLA är accelerationssiffrorna. 0-100 km/h på 4,1 sekunder för den svagare varianten och 4,0 sekunder för den starkare är en tiondels sekund långsammare än motsvarande A-klass. Toppfartssiffrorna är däremot desamma, det vill säga 250 respektive 270 km/h.
https://youtu.be/hJF_yIAXxEgLansering och pris
Mercedes avslöjar inga sådana uppgifter – ännu. Vi räknar dock med att Mercedes-AMG A 45 4Matic+, Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+, Mercedes-AMG CLA 45 4Matic+ samt Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ introduceras på marknaden under hösten 2019.
Vad gäller prisbilden tippar vi på uppemot 150 000 kronor utöver det som Mercedes-AMG A 35 4Matic kostar, det vill säga från 422 900 kronor. Konkurrenterna Audi RS3 Sportback (400 hk) och BMW M2 Competition (410 hk) börjar på 576 600 respektive 630 500 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se