Nya Mercedes-AMG GLA 45 S officiell
Nu stoppar Mercedes in sin hårdtrimmade turbofyra i nya minisuven GLA. Resultatet blir GLA 45 S 4Matic+ som 421 hästkrafter och gör 0-100 km/h blixtrande snabbt.
Om du har suktat efter Mercedes superhårdtrimmade turbofyra, men inte känt dig hemma i A-klass- eller CLA-karossen kommer nu lösningen. Mercedes-AMG har satt tänderna i andra generationen GLA och gett den samma motor som A 45 S och CLA 45 S. Den nya bilen heter, logiskt nog, Mercedes-AMG 45 S och ska man vara petnoga så ska man även lägga till 4Matic+ eftersom den är fyrhjulsdriven.
Eftersom GLA är en lite större och tyngre bil med mer luftmotstånd blir den inte riktigt lika blixtrande snabb som A 45 S och CLA 45 S. 0-100 km/h på 4,3 sekunder ska väl räcka, även om det är hela fyra tiondelar långsammare än A 45 S 4Matic+. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 270 km/h och angiven förbrukning är 0,91 l/mil.
Mercedes tvålitersfyra (motorkod M139) är i skrivande stund världens starkaste fyrcylindriga motor i serieproduktion. Med hjälp av en twinscrollturbo tar Mercedes-AMG ut totalt 421 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det blir 210,5 hästkrafter per liter! Men det gäller att köra aktivt. Det maximala vridmomentet finns bara inom ett relativt smalt varvtalsspann: 5 000–5 250 r/min.
Om man tycker att 421 hk och 500 Nm är i värsta laget kan man slå till på ”halvvärstingen” 45 AMG 4Matic+ (notera avsaknaden av S) som har 387 hk och 480 newtonmeter. Då får man också nöja sig med att 0-100 km/h tar 4,4 sekunder och att toppfarten begränsas till 250 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se