Nya Mercedes B-klass har världspremiär i Paris
I dag avslöjar Mercedes att helt nya B-klass har sin världspremiär på bilsalongen i Paris om en dryg vecka. De avslöjar också att avancerade säkerhetssystem hämtade från S-klass tar plats i modellen.
Bilsalongen i Paris, som öppnar för media den 2 oktober och för allmänheten den 4 oktober, innebär hektiska tider för många av biltillverkarna, bland annat Mercedes som ska låta nya elbilen EQC debutera inför allmänheten, visa upp nya modellversionen A 35 4Matic och så klart ställa ut sprillans nya GLE som presenterades alldeles nyligen. Nämnda trio i all ära, men störst i Mercedes-montern är nya B-klass som har världspremiär nere i Paris.
Det är alltså avlösaren till den andra generation B-klass som har rullat runt på våra vägar sedan hösten 2011. Med våra vägar syftar vi på europeiska vägar, för någon jättevanlig syn har B-klass aldrig varit på svenska vägar. Av 64 683 sålda B-klass i Europa i fjol gick endast 806 stycken till svenska kunder.
B-klass har i Europa de senaste fem åren försäljningsmässigt utklassats av sina lillebror A-klass (143 550 A-klass i Europa under 2017). Därför måste B-klass bjuda på något alldeles extra för att kunna ta igen försprånget som brorsan lyckats skapa.
Exakt hur modellen ska göra det återstår att se, men Mercedes skriver väldigt kort att nya B-klass har fått bättre interiöra utrymmen, att komforten har blivit högre, att utseendet är mer ”dynamiskt” och att ordet sport i uttrycket ”Sport Tourer” framhävs.
Instrumentpanelen kallar Mercedes för designmässigt unik, vi misstänker att det är stora ord för MBUX-systemet som lillebror A-klass redan har fått ta del av.
Sist men inte minst nämner Mercedes den höga nivån på aktiva säkerhetssystem som ska göra B-klass till en av de bästa i klassen. Vissa av säkerhetsfunktionerna ska ha plockats över direkt från S-klass.
Nya B-klass är vad vi vanliga dödliga kallar för MPV (Multi-Purpose Vehicle) i stil och storlek med Volkswagen Sportsvan. Det har tidigare spionbilder visat med all tydlighet. På nämnda bilder har storleken inte riktigt kunnat fastställas, men B-klass måste växa ganska rejält i och med att A-klass vid senaste generationsväxlingen utvidgades med tolv centimeter på längden. Nya A-klass är därmed två centimeter längre än dagens B-klass.
Till utseendet kan vi förvänta oss något i stil med A-klass men i högre utförande, minst en decimeter högre.
Bilden överst visar nya Mercedes A-klass Sedan i vindtunneln. A-klass Sedan har ett Cw-värde (luftmotståndskoefficient) på 0,22 vilket Mercedes säger är bäst av alla världens bilar som är i produktion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se