”Nya” Mercedes B-klass – tre snabba från provkörningen
Nu är han ute och far igen. Direkt från ett helt annan event som tog nästan tre dygn begav sig PeO Kjellström till Mallorca (igen!) för att köra Mercedes B-klass facelift.
Hur är läget i Medelhavet, PeO?
– Som vanligt i stort sett, då menar jag både ön och B-klass. Modifikationerna till denna facelift är minimala. Kännetecken: dubbla kromlister i grillen, dimljus – eller dagsljus som de säger i EU – i strålkastarna i stället för i stötfångarens nedre del. Kromlist på bakluckan och LED-lampor i bakljusen. Lite smärre förändringar interiört. Mer behöver man inte göra för att kalla det facelift, eller som Mercedes vill ha det: nya B-klass.
Haha! Men skulle det inte komma en eldriven B-klass också?
– Jo, den är här och jag har kört. Går tyst som tusan, vad annat att vänta. Och susar på riktigt snabbt i sportläge. Men det intressanta är ju hur den utlovade räckvidden på 20 mil håller, och det får vi inte tillfälle att testa här och nu.
Nej det får bli i ett senare skede. När kommer ”nya” B-klass till Sverige?
– Priser finns, instegspris för B 160 CDI är 234 900. Sedan går det raskt uppåt. Du kan få bilen i början av december. Elversionen dock inte förrän i slutet av mars, den kommer att kosta runt 400 000 kronor. Och så rabatt på det.
Hela provkörningen av ”nya Mercedes B-klass läser du i Teknikens Värld nummer 25/2014 som utkommer 20 november. I stället för att masa dig ner till närmaste butik då finns det enklare sätt att komma över tidningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se