Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Mercedes C-klass Kombi
Nya Mercedes C-klass Kombi
Nya Mercedes C-klass Kombi
Nya Mercedes C-klass Kombi

Nya Mercedes C-klass Kombi officiell – fakta, bilder och film

Större, rymligare, lättare och snålare. Där har du en kort beskrivning av nya Mercedes C-klass Kombi som börjar säljas efter sommaren.

Nya Mercedes C-klass hade världspremiär i Detroit i början av året och finns redan hos handlarna. Teknikens Värld har dessutom testat den. Men i kombilandet Sverige lär det vara en annan C-klass som står högre i kurs, nämligen kombin som i dag har världspremiär. Så värst mycket nyhet är nya C-klass Kombi inte rent utseendemässigt eftersom vi visade er bilder på den, helt omaskerad, i november förra året – innan Mercedes ens visat upp sedanversionen.

Nya C-klass Kombi, som enligt Mercedes endast är identisk med sedanen från fronten till B-stolpen, har vuxit jämfört med sin föregångare som kom 2007. 470,2 centimeter på längden är 9,6 centimeter längre och 181 centimeter på bredden är fyra centimeter bredare. Avståndet mellan hjulaxlarna mäter 284 centimeter vilket är åtta centimeter mer än tidigare. Dessa tilltagna siffror innebär så klart med utrymme interiört. Exempelvis har baksätespassagerarna fått ytterligare 4,5 centimeter för benen.

Bagageutrymmet har också vuxit, dock inte med några monstersiffror. 490 liter ryms med baksätets i uppfällt läge vilket är fem liter mer än i föregångaren, men hela 151 liter mer än vad C-klass Kombi mäktade med för två generationer sedan. Det är också bara tio liter mer än i sedanen. Fälls baksätesryggen, vilket gör enligt smarta 40/20/40-principen, ryms 1 510 liter bagage – tio liter mer än hos föregångaren. Baksätesryggen kan fällas på elektriskt väg genom en knapptryckning.

För bekvämare lastning erbjuder Mercedes två olika elektroniska lösningar. Den ena heter Easy pack och innebär elektriskt manövrerad baklucka. Den andra är Hands-free Access och ger möjligheten att öppna bakluckan utan att använda händerna. Med en liten rörelse med foten under bakre stötfångaren öppnas den.

Trots sina större mått än föregångaren är nya C-klass Kombi, beroende på motor och utrustning, upp till 65 kilo lättare. Viktminskningen har åstadkommits med hjälp av aluminium i större utsträckning. Nya C-klass Kombi består till 49 procent av aluminium.

Nya Mercedes C-klass är inte bara lättare än föregångaren, den är också snålare. Upp till 20 procent snålare enligt tyskarna från Stuttgart. Alla motoralternativ, bensin som diesel, når upp till Euro 6-certifieringen och är utrustade med start/stopp-system.

Dieselmotorerna är fyrcylindriga och finns med effektuttag på mellan 115 och 204 hästkrafter. Alla dieselmotorer är utrustade med SCR-katalysator (selektiv katalytisk reduktion).

Ytterligare ett dieselalternativ finns men då ackompanjeras förbränningsmotorn av en elmotor. C 300 BlueTec Hybrid heter modellalternativet och ger då 204 plus 27 hästkrafter. Enligt körcykeln behöver den endast 0,38 liter diesel per mil vilket motsvarar utsläpp om 99 gram koldioxid per kilometer.

På bensinsidan är alternativen fem till antalet. Alla med tilläggsbeteckningen BlueDirect. Fyra är fyrcylindriga, ett är sexcylindrigt. Från 156 till 333 hästkrafter finns att välja mellan. Mer kraft kommer att levereras i en framtida C 63 AMG Kombi som kommer att ha en dubbelturbomatad V8-maskin som sannolikt har en cylindervolym på 4,0 liter.

Den som gillade att läsa om hybridalternativet på dieselsidan men som förespråkar bensin som drivmedel går inte lottlös. Mercedes berättar att en C 350 Hybrid kommer så småningom, då paketerad med 210 plus 68 hästkrafter. Inga uppgifter om förbrukning på den ännu.

Nya C-klass Kombi kan även utrustas med fyrhjulsdrift, eller 4Matic som det heter nere i Stuttgart.

Nya Mercedes C-klass Kombi lanseras i september i år. Inga prisuppgifter har tillgängliggjorts i dagsläget.