Nya Mercedes CLS – direktrapport från provkörningen
Vår utsände, Daniel Frodin, är i trakterna kring Florens och provkör nya Mercedes CLS. Är Stuttgarts nya lyxlimpa något att hänga i julgranen? Vi kollar…
Tjena Daniel! Du är i vackra Florens och provkör nya Mercedes CLS. Är den lika vacker som omgivningarna?
– Det är upp till var och en att avgöra om den är vacker. Jag kallar den hellre vågad än vacker, för formerna är vågade för att vara Mercedes. Bilen är karaktärsfull med en prålig front och tydligt markerad skuldra. Baken däremot, den anser jag inte riktigt harmonierar med övriga bilen. En intressant yttre detalj är strålkastarna som är världens första att använda sig av lysdioder rakt igenom.
Inuti kärran då? Något nytt där?
– Det känns exklusivt och flärdfullt. Det är nytt jämfört med förra CLS, men för den som känner till senaste E-klass från insidan är det inte nytt. Det mesta är rakt av från ”syskonbilen”. CLS är lite mer kontrastrik då informationsdisplayen i centrum av hastighetsmätaren nu har fått färg. Sedan är det små justeringar av mätartavlorna i övrigt, så även med dörrsidorna.
Hur är stolarna? Samma som i E-klass, eller?
– De är långfärdsstolar av rang. Inte riktigt likadana som i E-klass utan lite sportigare. I bilen jag kör nu är det aktiva säten där sidostöden pumpas upp när jag vrider på ratten. Allt för att man ska sitta kvar på sin plats.
Hur skulle du vilja beskriva nya CLS sett till innanmäte och utsida?
– En elegant bil med sportig touch och mycket utstrålning. Främst är den smakfull och man köper en CLS för att kryssa många mil utan att vara slut vid resans ände. Man köper den inte för krama kurvor, även om det går till viss del.
Hur är den då att köra?
– Tyst, väldigt tyst. En dröm på de här släta italienska vägarna. Men även när vägen blir sämre sväljer chassit ojämnheterna med bravur. Det jag är mest positiv är styrningen. I nya CLS är det elektromekanik som reagerar på rattutslagen i stället för hydraulik. Det sparar både bränsle och ger en mer direktkontakt till föraren. Fler Mercedes-modeller ska få denna nya styrning efterhand.
Vilka motorer har du kört?
– De två som är aktuella vid lanseringen i januari. CLS 350 BlueEffiency och CLS 350 CDI BlueEfficiency, det vill säga en bensinare och en diesel. Båda är kopplade till Mercedes numera välkända automatlåda 7G-Tronic med start/stopp-system. Manuell låda går inte att få till CLS, inte till något motoralternativ. Däremot kan man för första gången beställa fyrhjulsdrift till sin CLS, det kunde man inte till förra.
Både bensin- och dieselmotorn känns som gjuten i bilen. Båda är pigga och rappa med en viss övervikt för bensinaren. Men jag känner ändå att dieselmotor är det alternativ som känns vettigast. Bilen är till för att njuta långa sträckor och gillar man inte att tanka allt för ofta utan vill fokusera på körningen är det diesel som gäller.
Några andra motorer som är aktuella?
– Runt mars kommer instegsversionen CLS 250 CDI BlueEfficiency som är en rak fyrcylindrig motor. Första gången CLS kan köpas med en fyra. 204 hästkrafter och som sagt 7G-Tronic och start/stopp även här. V8 på 408 hästkrafter får man i CLS 500 BlueEfficiency som kommer i april. En AMG-version kommer mot slutet av 2011 och då blir det åka av med omkring 550 hästkrafter från Mercedes nya dubbelturbomatade V8.
Vilka är konkurrenterna?
– Konkurrenterna är i dagsläget främst två stycken. Nya Audi A7 Sportback och Porsche Panamera V6. Jag känner det eleganta slaget står främst mellan A7 och CLS medan det sportiga slaget vinner Porsche.
Vad kommer CLS att kosta när det är premiär i januari?
– För CLS 350 BlueEfficiency gäller det att ha 599 000 kronor till hands. CLS 350 CDI BlueEfficiency kostar lite mer, 635 000 kronor för att vara exakt. Övriga priser är inte offentliggjorda ännu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se