Nya Mercedes CLS officiell – fakta, bilder och film
Efter en rad teasers är den nu officiellt presenterad – nya Mercedes CLS. Tredje generationen av Stuttgarts ”fyrdörrarscoupé” når Mercedes-handlarna i mars 2018.
Nu är det dags för en tredje generation av bilmodellen som för 13 år sedan påbörjade en trend som snart varje biltillverkare tagit efter. CLS kombinerade fyrdörrarssedanens utseende med en coupébils graciösa linjer – och vips så skådade världen den första ”fyrdörrarscoupén”. Men medan många efterapat de slanka och sluttande formerna ser Mercedes nu ut att ha gått motsatt väg med ”fyrdörrarscoupéernas urmoder”. Bakluckan ser nämligen mer flack ut än på de två tidigare CLS-generationerna. Vinkeln mellan bakrutan och bakluckan ser ut att ha blivit mindre vilket ger mer av en sedanbaklucka.
Formerna i övrigt är rejält tillspetsade jämfört med generation två som presenterades 2010 som årsmodell 2011 och som ansiktslyftes under 2014 som årsmodell 2015. Slankheten är tydlig och modellen känns inte längre lika baktung då höfterna (bakskärmarna) inte är skulpterade på samma vis.
Framför den långt utsträcka huven syns en mer smäcker nos med en ”uppochnedvänd” grill (bredare nedtill än upptill, det var tvärtom på föregångaren). Denna flankeras av två strålkastare som påminner en hel del om hur de ser ut på supersportbilen Mercedes-AMG GT.
Interiört är det stor skillnad mot hur det ser ut i föregångaren. Helheten andas väldigt mycket E-klass, som även nya A-klass kommer att imitera en hel del. Instrumentbrädan domineras av de två 12,3 tum stora skärmarna som ser ut att bilda en enhet men som separeras av en svart yta precis ovanför start/stoppknappen.
Ventilationsutblåsen har fått det fräcka ”turbinutseendet” som även finns till E-klass i coupé- och cabrioletutförande. Insidan av dessa kan lysa upp i 64 olika färger, samma nyanser som övriga kupéutrymmet och detaljer kan belysas i och med.
Motorerna till nya CLS blir till antal många, men vid lanseringen är det endast tre stycken som är aktuella, samtliga raka sexor. En sörplar bensin medan de två andra gillar dieseldricka.
Bensinaren heter CLS 450 4Matic och innehåller en treliterssexa som pressar ur sig 367 hästkrafter och 500 newtonmeter. Men då denna modellversion nyttjar ett 48-voltssystem som ger extra kräm till elektriska komponenter finns ytterligare 22 hästkrafter och 250 newtonmeter att hämta ut. EQ Boost kallar Mercedes tekniken för. 48-voltssystemet med tillhörande batteri får sin kraft från inbromsningar och tillåter även bilen att frirulla utan att motorn är inkopplad.
Denna maskin får nya CLS att accelerera till 100 km/h på 4,8 sekunder. Förbrukningen enligt NEDC-körcykeln ligger på 0,75 liter per mil vilket motsvarar 178 gram per kilometer.
Svagare dieselmotorn heter CLS 350 d 4Matic och är på 2,9 liter, 286 hästkrafter och 600 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,7 sekunder och förbrukningen anges till 0,56 liter per mil. Det motsvarar 148 gram koldioxid per kilometer.
Den starkare dieselmotorn är även den på 2,9 liter men bjuder på 340 hästkrafter och 700 newtonmeter. Denna, liksom den svagare dieselmotorn, har inte 48-voltsfinessen med tillhörande EQ Boost som bensinalternativet har.
0-100 km/h går på 5,0 sekunder och förbrukningen sägs ligga på 0,56 liter per mil vilket motsvarar 148 gram koldioxid per kilometer.
Nya Mercedes CLS är fullproppad med det senaste i teknikväg, bland annat förarassisterande system, komfortdetaljer så som Dynamic Body Control och komfortkontrollen Energizing som kan ställas in i sex olika lägen – Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training. Ställ in ett av lägena och föraren ska snabbt komma i rätt stämning med hjälp av ljud, ljus, doft med mera.
Marknadslanseringen av nya Mercedes CLS är planerad till mars 2018. Några priser har ännu inte presenterats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se