Nya Mercedes E 63 AMG är löjligt snabb
Om du tyckte att nya Audi RS6 Avant är snabb med sina 3,9 sekunder när den accelererar 0-100 km/h, då är det frågan vad du tycker att nya Mercedes E 63 AMG är. För snabb kanske?
BMW M5 av senaste generation pumpar ur sig 560 hästkrafter och 680 newtonmeter med hjälp av en dubbelturbo-V8. Tack vare den fina maskinen gör den 0-100 km/h på 4,3 sekunder och är därmed snabbast tillsammans med E 63 AMG bland de tyska supersedanerna från Audi, BMW och Mercedes. Eller rättare sagt – var snabbast tills för några dagar sedan när Audi presenterade nya RS6 Avant som med sin variant på dubbelturbo-V8 plockar ut 560 hästkrafter, den också. I sprinten 0-100 km/h distanserar den M5:an med hela 0,4 sekunder eftersom den avverkar accelerationen på 3,9 sekunder. Makalöst är ordet!
Då är nya Audi RS6 Avant herre på täppan då. Eller? Så klart inte. Den ena ska alltid vara värre än den andra. I detta fall Mercedes.
Den tyska biltillverkaren från Stuttgart ska på Detroitsalongen i januari 2013 visa upp nya, ansiktslyfta E-klass för första gången och uppdateringen innefattar även värstingen E 63 AMG. I samband med detta passar Mercedes även på att se över maskinen som så många går igång på. I dag levererar E 63 AMG 525 hästkrafter samt 700 newtonmeter och gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Respektabla siffror, men mesiga jämfört med vad som komma skall.
Nya E 63 AMG får nämligen 558 hästkrafter och 720 newtonmeter plockade ur samma dubbelturbo-V8 på 5,5 liter som i dag. Lägg därtill att fyrhjulsdrift (33/67-drivning fram/bak) finns som tillval och just kombinationen allhjulsdrivning och mycket effekt är rena magin för bilen. Några amerikanska motortidningar har redan fått känna och klämma på den och fick då samtidigt information om nya 0-100-siffran för Mercedes E 63 AMG. Håll i dig nu... 0-100 km/h på... 3,5 sekunder! Förvisso för sedanversionen, men ändå. Åtta tiondelar snabbare än M5. Inte illa pinkat, om man ska uttrycka sig på ren svenska.
För kombiversionen kan vi lägga på en tiondels sekund så bör vi ha 0-100-tiden för den – 3,6 sekunder.
Audi RS6 Avant fick alltså inte stå i främsta led speciellt länge.
3,5 sekunder. De lyxiga supersedanerna som även fungerar fint som familjebilar är nere i accelerationstider som vi tidigare bara har förknippat med supersportbilar från Maranello, Sant’Agata Bolognese och Zuffenhausen. Ferrari, Lamborghini och Porsche med andra ord.
Kom ihåg att siffrorna är för en standard E 63 AMG. Som brukligt kan man som köpare till E-klassens värsting välja till Performance Package vilket ger ytterligare några hästkrafter (33 i dag men 35 efter uppdateringen, om vi tolkar förhandsuppgifterna korrekt). Med andra ord 583 hästkrafter och okänt antal newtonmeter (troligtvis 820 Nm eller däromkring) att leka med. Accelerationstiden 0-100 km/h kapas då med en eller eventuellt två tiondelar.
Var ska det här sluta? Ett år gamla BMW M5 känns redan gammal sett ur ett fartfyllt perspektiv.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se