Nya Mercedes E-klass – direktrapport från första provkörningen
Vi haffar Mikael Stjerna mitt i frukosten för en första rapport direkt från provkörningen av nya Mercedes E-klass. Provkörningen ägde delvis rum i natt med anledning av Mercedes nya automatiska ljusbildsreglering som inte känns klockren, det gör däremot resten av bilen.
Nattens och dagens provkörning av nya Mercedes E-klass äger rum i mina hemkvarter, närmare bestämt i Malmö. Kvarter som vår utsände Mikael Stjerna också är väl bekant med då han växte upp ett stenkast från mig. Men nog om vår historia, nu är det dags att ge er den första rapporten om hur nya E-klass fungerar och om den har något att sätta emot främsta konkurrenten BMW 5-serie.
Tjenare Micke! Först en egendomlig fråga. I Gissa bilen för några veckor sedan trodde hälften av våra läsare på sajten att en bild på nya E-klass bak i själva verket föreställde en Hyundai Sonata. Liknar E-klass Hyundai?
– Haha! Nej, det gör den inte, nya E-klass andas fortfarande Mercedes. Men det är ett gott betyg till Hyundai.
Hur ser bilen ut i övrigt?
– Enligt mig har Mercedes har inte tappat sin karaktär, en farhåga som många av våra läsare verkar ha haft. Man ser tydligt att det är en Mercedes trots nya veck i plåten här och var, speciellt den längs bakskärmen. Bilen är inte explosivt designad som till exempel Opel Insignia som jag körde i går. Anledningen är att Mercedes vill ha en form som håller under lång tid utan att man tröttnar på den.
Du provkörde alltså bilen redan i natt. Hur kommer det sig?
– Anledningen till nattens utflykt var att vi skulle få testa Mercedes nya automatiska ljusbildsreglering (Intelligent Light System, ILS).
Hur fungerade det då?
– Det är rätt häftigt, men jag är inte helt övertygad. Systemet mäter hela tiden avståndet till framförvarande bilar, både de som kör i din riktning och de som du möter, även när det är brett mellan motstående filer. Beroende på avståndet sänks eller höjs ljusbilden och ska aldrig blända framförvarande. Du kan alltså köra med helljuset påslaget, systemet känner av avståndet till bilen framför och sänker ljuset så att du ser ljusbildens överkant träffa framförvarandes nummerplåt.
Vad är det som inte övertygar dig då?
– Det är lite fördröjning på till exempel helljusavbländningen. Jag vill ju köra med helljus så fort det är möjligt, men det tar några viktiga sekunder innan systemet säger till strålkastarna att kräma med på igen med helljuset. En annan sak som irriterar är att kör man förbi en gårdslampa på till exempel en bondgård vid landsvägen, då känner systemet av lampan och bländar av/ned. Det vill jag ju inte! Bonden ska nog klara av att jag passerar med helljuset på…
Vilka motoralternativ har du provat på hittills och hur har de fungerat?
– Jag har ännu bara kört E 220 CDI, den med 170 hästkrafter och fint vrid på 400 newtonmeter. Den är väldigt stark och fin och passar bilen fint. Den går också väldigt tyst vilket matchar klassen som E-klass lirar i.
Vad var det för låda kopplad till motorn då?
– Automatlåda. Vanlig konventionell automatlåda. Den fungerar utmärkt men har en nackdel – förbrukningen som sticker iväg åt fel håll. 7G-Tronic-lådan, den sjustegade automatlådan hade varit bättre sett till förbrukningen, men den finns ju tyvärr bara till E 350 CGI, E 500 och E 63 AMG. Men med manuell låda ska E 220 CDI på pappret vara snål med 0,53 liter per mil. E 200 CDI och E 250 CDI har samma förbrukningssiffror.
Hur är kärran att köra då?
– Fjädringskomforten är toppen. Den rullar lugnt och fint trots att den är mer åt det fasta hållet, inte alls stor och sävlig som man kanske kan tro. Inne i bilen sitter man väldigt bra och utrymmena är goda, även i baksätet. Den känns solid, alla detaljer har högt kvalitetsintryck. Instrumenteringen är logisk och det andas exklusivitet utan att det känns pråligt eller plottrigt.
Vad tror du om nya E-klass chanser på den svenska marknaden då?
– Mycket goda då Mercedes nya strategi med sänkta prislappar kommer att ge värsta konkurrenten BMW 5-serie en rejäl match. E 220 CDI kostar från 359 900 kronor vilket är 31 000 kronor mindre än förra generationens E 220 CDI. Det är bäddat för ett nytt BMW-Mercedes-krig i Sverige, efter att BMW de senaste åren dominerat över sina motståndare från Stuttgart. Mercedes försäljningschef siktar på större försäljningsvolymer av nya E-klass, men det kommer att ta lite tid innan de når upp till 5-serien. Men dit kommer de antagligen så småningom.
28 mars är det premiär för nya Mercedes E-klass i de svenska bilhallarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se