Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Mercedes G-klass officiell

Nu är den presenterad – nya Mercedes G-klass som är just ny även om den ter sig väldigt lik den utgående generation som hängt med sedan 1979, dock med ett antal uppdateringar längs vägen. Häng nu med när vi presenterar nya Geländewagen!

1979 var året då Mercedes inledde en era som lever kvar än i dag. Då introducerades nämligen ett av de mest omtyckta terrängfordonen i bilhistorien – Mercedes G-klass, eller Geländewagen (tyska ordet för terrängvagn/terrängbil) som den populärt kallas. Sedan dess har modellen inte bara brukats av flertalet försvarsmakter, inte minst den tyska, utan också uppdaterats och utökats med ”generationerna” W461, W462 och W463. För övrigt betecknades ursprungsversionen med bokstavs- och sifferkombinationen W460.

Men nu är det nya tider, det står 2018 i kalendern och Mercedes är på väg att rulla ut en helt ny generation G-klass på vägarna, en generation med beteckningen W464. I natt svensk tid presenterades modellen på riktigt i samband med öppnandes av Detroitsalongen. Därmed kan vi se ett slut på Mercedes ”mjölkande” med teaserbilder, informationssnuttar och märkliga filmklipp.

– Nya G-klass lägger ribban ännu högre på alla relevanta områden – vad gäller prestanda både på och utanför vägen och med avseende på komfort och telematik. Vår under längst tid tjänstgörande modellserie är därför idealiskt utrustad för att fortsätta sin framgångshistoria. Kort sagt är nya ”G” fortfarande en ”G”, bara bättre, säger Daimlers och Mercdes-Benz svenska forsknings- och utvecklingschef Ola Källenius.

De flesta exemplaren av nya G-klass kommer vi att få se rullandes på asfalt.

Större och lättare

Nya Mercedes G-klass är 5,3 centimeter längre än sin föregångare, det vill säga 472,5 centimeter totalt. Den är också 12,1 centimeter bredare. Gamla mätte 176 centimeter från sida till sida, backspeglarna exkluderade. Den har också blivit cirka åtta millimeter högre.

De större måttenhet på alla ledder har gett modellen bättre interiöra utrymmen. De som åker i framstolarna har 3,8 extra centimeter spelrum för bensprattel, de i baksätet har hela 15 centimeter extra.

Även på bredden har det blivit rymligare med 3,8 centimeter mer utrymme i axelbredd i framsätena och 2,7 centimeter i baksätet. I armbågshöjd är måtten än mer tilltagna.

Viktmässigt är nya generationen uppemot 170 kilo lättare.

Modellen är sig lik, även om den vuxit en hel del och samtidigt tappat vikt.

Bättre i terrängen

När vi ändå är inne på mått kan vi fortsätta på det spåret. Vaddjupet för nya G-klass är 70 centimeter, tio bättre än föregångaren. Frigångsvinkeln fram är 31 grader, en grad bättre än tidigare, medan frigångsvinkeln bak ligger på 30 grader, sex grader sämre än förut. Markfrigången är förbättrad med sex millimeter till totalt 24,1 centimeter och tillsammans med den nyutvecklade stela bakaxeln med tillhörande Panhard-stag kan markfrigången bli betydligt högre än så vid extrema situationer. För extrema körtillfällen finns precis som tidigare tre låsbara diffspärrar, en för varje hjulaxel samt en så kallad mellandiff mellan axlarna.

Men G-klass är inte tänkt att användas enbart vid tuff terrängkörning, den ska även kunna brukas vid mer vardagliga förhållanden. Därför lätt Mercedes AMG:s duktiga ingenjörer vara med vid utvecklingen av modellens nya hjulupphängningar, individuell framtill. Det ska säkerställa en tryggare och mer inspirerad väghållning.

En annan nyhet som ska ge bättre upplevelse bakom ratten är att G-klass i och med nya generationen har fått elektromekanisk styrning. Teknikbytet tillåter att G-klass numera kan utrustas med styrhjälp i form av exempelvis parkeringsassistans.

Betydligt modernare än i föregångaren.

Modern insida

Medan utsidan bjuder på ett utseende som till stora delar är väldigt likt föregångarens innehåller sidan desto mer nytt. Den kraftiga mittkonsolen är helt ny, likaså instrumentbrädan som domineras av skärmar, precis som på flertalet andra Mercedes-modeller. I värsta utförandet kan två skärmar på vardera 12,3 tum dominera förarplatsen.

Motoralternativet

Nya G-klass presenterades endast med ett motoralternativ – för tillfället. G 500 heter modellversionen och innehåller en 4,0-liters V8 på 422 hästkrafter och 610 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en niostegad 9G-Tronic-automatlåda som har specialjusterats för att klara de tuffa krav på terrängkörning som en G-klassförare ställer på sin bil.

Föraren kan ställa in bilen efter olika körlägen – de förinställda Comfort, Eco och Sport samt läget Individual som man kan skräddarsy efter personliga önskemål.

Ytterligare ett körläge finns och det aktiveras automatiskt så fort någon av de tre diffspärrarna eller lågväxelläget aktiveras. Läget heter G-Mode och anpassar bland annat styrningen, gasresponsen och växellådan för terrängkörning.

Ingen lågprisbil

Marknadslanseringen av nya Mercedes G-klass sker i juni vilket innebär att första årsmodell av nya generationen blir 2019. Något svenskt pris finns inte i dagsläget men det tyska instegspriset är 107 040 euro och 50 cent. I svenska pengar blir det ungefär 1 053 000 kronor.

https://youtu.be/vYAW26TUEeY