Nya Mercedes GLA officiell
Nu presenterar Mercedes nya generation GLA, märkets minsta suv. Trots modellens ”litenhet” har den inte vuxit vid generationsskiftet, den har faktiskt krympt en aning.
För lite drygt sex år sedan presenterades första generationen Mercedes GLA. Det har hänt väldigt mycket sedan dess, inte minst har konkurrenterna förnyat sig. Volvo V40 Cross Country har blivit utbytt mot XC40, BMW X1 har kommit i nytt utförande och dessutom hunnit uppdateras, Audi Q3 har nyligen kommit i helt nytt utförande och Range Rover Evoque likaså. Att A-klass och alla dess varianter, som delar teknisk bas med nya GLA, har förnyats de senaste åren har spätt på GLA:s känsla av gammal bil.
Men det ändrar Mercedes på nu, plötsligt har de nyaste småsuven i sitt stall. Och att vi benämner den småsuv är fullt medvetet av oss. Utgående GLA känns mer som en crossover, en A-klass som fått lite högre markfrigång och plastdetaljer. Nya GLA är mer välvuxen av sig, framför allt på höjden, och upplevs betydligt mer suvaktig än tidigare.
Mercedes GLA generation två är, som vi nämnde i ingressen, kortare än sin föregångare. 441 centimeter på längden är 1,4 centimeter kortare. Däremot har den blivit tre centimeter bredare och mäter totalt 183,4 centimeter från sida till sida. Inkluderar vi backspeglarna har den däremot blivit två millimeter smalare.
Nya GLA har, som en välväxande tonåring, stuckit iväg på höjden. 161,1 centimeter från topp till tå är hela 10,4 centimeter mer än föregångaren.
Axelavståndet är 272,9 centimeter långt, det vill säga exakt samma avstånd som hos vanliga A-klass. Inte så konstigt då GLA och A-klass båda är baserade på samma variant av Daimlers MFA2-plattform. Avståndet mellan axlarna är tre centimeter mer än hos utgående generation.
Mercedes lovar att innerutrymme, trots att modellen har krympt en aning, är bättre än tidigare. Framför allt är det benutrymmet i baksätet och bagageutrymmet som har dragit vinstlotten. Förstnämnda har vuxit med väldiga 11,6 centimeter. Bagageutrymmet rent volymmässigt, upp till insynsskyddet, har inte haft samma långa resväg då 421 liter ”bara” har blivit 435 liter. Max lastvolym med baksätesryggen nedfällt är 1 430 liter.
Siffrorna når alltså inte upp till nya storebrorsan GLB (tidigare storebrorsa var GLC) som sväljer mellan 560 och 1 600 liter, men så är GLB också en 22,4 centimeter längre bil, som dessutom går att få i sjusitsigt utförande (då krymper förvisso bagagevolymen).
Vilken av GLA och GLB du ska välja den dag du eventuellt står och suktar efter den ena eller båda, det är upp till dig. Men Mercedes har i alla fall kategoriserat kunderna för GLA och GLB lite olika. De ser nya GLA som mer livsstilsorienterad och GLB som det mer praktiska alternativet.
Interiört är nya GLA något helt annat i jämförelse med utgående generation. Inte minst MBUX-infotainmentsystemet ser till att olikheterna är stora. De två skärmarna som utför mätarhus och infotainmentskärm finns i tre olika utföranden – dubbla 7-tummare, dubbla 10,25-tummare samt en kombination av de båda storlekarna.
Självklart har nya GLA det mesta av det senaste från Mercedes, exempelvis AI-röststyrning, navigation med förstärkt verklighet (AR, Augmented Reality), hastighetsjustering baserad på rutt, adaptiv farthållare med autobroms, filhållningssystem, undanmanöverassistans och mycket mer.
Vi måste även nämna biltvättsfunktionen som även nya GLS, Mercedes största och lyxigaste suv, har. Aktiverar man funktionen förbereder sig bilen på en automattvätt genom att stänga fönster och taklucka, fälla in ytterbackspeglarna, stänger av regnsensorn för vindrutetorkarna och sätter klimatanläggningen på recirkulation av luften. På så vis slipper föraren komma ihåg alla punkter som bör gås igenom innan tvättroboten påbörjar tvagningen.
Två modellversioner presenteras i dagsläget – GLA 200 och AMG GLA 35 4Matic. Båda är bensindrivna, förstnämnda en ”sävlig” maskin och sistnämnda en AMG-maskin, om än inte fullfjädrad. En AMG 45:a lär komma så småningom, precis som hos syskonmodellerna.
Framhjulsdrivna GLA 200 har en 1,3 liter stor radfyra med cylinderavstängning som når den till 0,56 liter per mil som lägst vilket motsvarar 129 gram koldioxid per kilometer. Motorn, som är sammankopplad med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, är på 163 hästkrafter och 250 newtonmeter, vilket räcker till att 0-100 km/h går på 8,7 sekunder. Toppfarten är 210 km/h.
Fyrhjulsdrivna Mercedes-AMG GLA 35 4Matic har en tvålitersfyra på 306 hästkrafter och 400 newtonmeter. När de åtta växlarna i AMG Speedshift-dubbelkopplingslådan får arbeta optimalt går 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som lägst spottar denna maskin ur sig 170 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, alltså dricker den 0,74 liter bensin per mil.
Några priser är inte offentliggjorda, dessa får vi sannolikt reda på i god tid innan marknadslanseringen som är planerad till våren 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se