Nya Mercedes GLS officiell – större och lyxigare
Nu har nya GLS, Mercedes motsvarighet till S-klass i suv-segmentet, haft världspremiär på bilsalongen i New York. Modellen är lyxigare och mer tekniskt avancerad än någonsin, den har till och med en biltvättsfunktion.
520,7 centimeter på längden, 195,6 centimeter på bredden och 313,5 centimeter mellan hjulaxlarna. Där har du siffrorna som bevisar att nya Mercedes GLS är en stor suv, betydligt större än sin föregångare som var 7,7 centimeter kortare, 2,2 centimeter smalare och 6,0 centimeter kortare mellan hjulaxlarna. Siffrorna är också ett bevis på att Mercedes GLS storleksmässigt har tagit sig förbi BMW:s lyxsuv X7 som introducerades för exakt ett halvår sedan. X7:an är nämligen ”bara” 515,1 centimeter lång, däremot är den med sina två meter bredare än GLS. Axelavståndsmatchen vinner dock GLS då X7 mäter 310,5 centimeter mellan främre och bakre hjulaxel.
Både GLS och X7 kommer rejält till korta vid jämförelse med 534,1 centimeter långa Rolls-Royce Cullinan (provkörning på länken), men så lirar den också i en helt egen liga, inte bara sett till storleken.
– Nya GLS är S-klassen av premium-suvar. Det förkroppsligar lyx, förtroende och intelligens som nästan inget annat fordon, säger Ola Källenius, Daimlers svenska styrelsemedlem med ansvar för bland annat utvecklingen av Mercedes personbilar, självsäkert.
Gott om plats
Större bil betyder större utrymmen för förare, passagerare och bagage. En utrymmessiffra som Mercedes gärna slår ett slag för är det extra benutrymmet för passagerarna i andra sätesraden, detta mått har nämligen utökats med 8,7 centimeter.
En annan siffra som nämns i pressmaterialet för nya GLS är 1,94 meter. Det är inte spårvidden som avses utan längden på personer som får plats i de två stolarna, som är utrustade med var sitt USB-uttag, längst bak i tredje sätesraden. Det är förmodligen första gången en biltillverkare preciserar utrymmet längst bak på detta vis. Men å andra sidan är siffran ganska imponerande, det brukar annars vara trångt i en tredje sätesrad.
Insteget till denna tredje rad med stolar ska vara lekande lätt tack vare en Easy Entry-funktion. Elektriskt skjuts andra sätesraden, som även kan fås som två separata stolar, framåt och fälls ned.
Alla säten kan fällas elektriskt, antingen individuellt eller samtliga på en gång, och då bildas ett enormt utrymme som sväljer upp till 2 400 liter. Det finns dessutom en knapp för att sänka lasttröskeln med fem centimeter. Det förenklar ilastningen av tyngre föremål, kanske en stor kyl eller en spis.
Intelligent interiör
Nya GLS är fullproppad av det senaste i teknikväg, bland annat MBUX-systemet med två stora 12,3-tumsskärmar framför föraren där den vänstra är själva mätarinstrumenteringen och den högra infotainmentskärmen. Med tillvalet MBUX Interior Assist blir systemet intelligentare än vanligt (som redan har AI-baserad röststyrning med mera) genom att en kamera övervakar förare och främre passagerare. Kameran registrerar de bådas position av huvud och armar. Om exempelvis passageraren sträcker fram vänsterarmen för att slå på värmen i stolen vet systemet redan att det är passagerarens, och inte förarens, inställningar som ska förändras. I grafiken betonas därför passagerarsidan funktioner, inte förarsidans.
Som om ovanstående inte är nog finns också MBUX Rear Seat Entertainment-system som inkluderar två 11,6 tum stora skärmar för baksätespassagerarna. Har man kryssat för nämnda system i tillvalslistan är det lika bra att även kryssa för Rear Comfort Plus-paketet som inkluderar ytterligare en skärm i form av en Android-baserad platta på sju tum. Med denna kan man styra de flesta MBUX-funktioner i bilen, dock har föraren den huvudsakliga kontrollen för att inte passagerarna ska kunna gå ”bananas” hur som helst. Med Android-plattan kan man även ställa in klimatanläggningens fem zoner, två i främre sätesraden, två i andra och en i tredje.
Aktiv fjädring
GLS har inte bara ett nyutvecklat Airmatic-luftfjädringssystem utan går också att utrusta med E-Active Body Control som introducerades med nya GLE i höstas. E-Active Body Control opererar via ett elsystem på 48 volt och möjliggör justering av kraften av fjädring och dämpning för varje hjul individuellt. Tillsammans med funktionerna Road Surface Scan och Curve, som läser av vägen i förväg, ska komfortnivån som erbjuds vara något alldeles extra.
Biltvättsförberedelse
Så klart är nya GLS utrustad med en rad olika funktioner som hjälper föraren i olika kniviga situationer, så kallade förarassisterande system, men det är ett lite mindre allvarligt system som sticker ut mer än övriga (då de snart finns på var och varannan bil, även om GLS har ännu fler). Systemet vi tänker på är en biltvättsfunktion. Med ett tryck på en knapp försätts bilen i ett läge där den är redo att köra igenom en automattvätt. Ytterbackspeglarna fälls in, fönsterrutorna hissas upp och soltaket stängs. Regnsensorn inaktiveras så att vindrutetorkarna inte sätts på mitt i tvätten, klimatanläggningen ställs in på återcirkulation och åtta sekunder senare aktiveras bilens frontmonterade kamera vars bild visas på infotainmentskärmen för att underlätta för föraren vid infart i den trånga tvätthallen, som vi alla vet ibland kan vara känslig om man inte håller rätt spår eller kör för nära. Samtliga biltvättsinställningar inaktiveras automatisk när bilen accelererar upp till 20 km/h efter utfart från tvätthallen.
Motorerna
Sex- och åttacylindriga motorer som dricker bensin och diesel erbjuds till nya Mercedes GLS. I Europa är bensinaren GLS 580 4Matic aktuell, en V8 med 48-volts EQ Boost-mildhybridteknik som ger både extra kraft och hjälper till att spara på bränslet. 489 hästkrafter och 700 newtonmeter ger denna motor men kan, via EQ Boost-systemet, under korta stunder tillföra ytterligare 22 hästkrafter och 250 newtonmeter. Förbrukningen enligt NEDC-korr ligger på 0,98-1,0 liter per mil och utsläppen av koldioxid på 224-229 gram per kilometer.
Inte aktuell i Europa är bensinaren GLS 450 4Matic som har en rak sexcylindrig maskin som även den bistås av 48-volts EQ Boost-mildhybridteknik. 367 hästkrafter och 500 newtonmeter ger denna konfiguration normalt, men under korta perioder kan 22 hästkrafter och 250 newtonmeter skjutas till av mildhybridsystemet.
De båda dieselalternativen är däremot ämnade för den europeiska marknaden. GLS 350 d 4Matic har en rak sexa på 286 hästkrafter och 600 newtonmeter. Den vill ha 0,76-0,79 liter per mil och släpper ut 200-208 gram koldioxid per kilometer.
GLS 400 d 4Matic har samma raka sexa under huven men med 330 hästkrafter och 700 newtonmeter. Förbrukningen uppges till 0,76-0,79 liter per mil och utsläppen till 201-208 gram per kilometer.
Båda dieselmotorerna lever upp till den under 2020 kommande avgascertifieringen Euro 6d (alltså hårdare än den nu rådande Euro 6d TEMP-certifieringen).
Priser och lansering
Mercedes har ännu inte avslöjat några priser för nya GLS, inte heller när den är tänkt att börja levereras till återförsäljarna och de första kunderna. Vi räknar med att marknadslanseringen äger rum framåt hösten, senare än så vill nog inte Mercedes med tanke på att BMW X7 nu finns ute till försäljning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se