Nya Mercedes S-klass officiell – fakta och bilder
Efter åtta år får nu Mercedes S-klass generation W221 maka på sig för W222 som inte bara bjuder på lyx och teknik i överflöd utan också extrem snålhet. Vad sägs om 115 gram koldioxid per kilometer?
Efter en ovanligt lång och utdragen presskonferens vid världspremiären i Hamburg är nu nya Mercedes S-klass officiell. S-klass kan ses som lyxbilarnas urmoder med en historia som tog sin fart redan 1972 då generation W116 kom till världen. Därefter har allt fler bilmärken sneglat åt S-klass håll och kommit med motsvarigheter – först och främst Audi med sin A8, BMW med sin 7-serie samt Lexus med sin LS, men också Maserati med Quattroporte och Porsche med Panamera.
Det ska dock nämnas att Jaguar med sin XJ var före Mercedes. 1968 kom britternas som i dag utan större problem kan mäta sig med S-klass.
Precis som tidigare kommer nya S-klass i olika karosslängder. Dels en normalversion (W222) och dels en lång version (V221). Dessutom kommer en Pullman-version med ännu lite längre axelavstånd än långversionen. Denna extra lyxiga variant blir ersättaren till Maybach som efter några tuffa år lades ner i år. Om vi bortser från Pullman-versionen, som lanseras senare, blir både den normala och den långa versionen tillgängliga i Europa medan Kina och USA endast får ta del av den långa.
Men S-klass kommer i ytterligare ett karossutförande, nämligen S-klass Coupé. Det är första gången på bra länge som S-klass får färre dörrar än fyra. Men rent krasst sett är S-klass Coupé nya generationen av lyxcoupén CL. Vi kunde redan i februari visa er de första bilderna någonsin på S-klass Coupé (se länken ett par meningar tillbaka).
Nya S-klass är 511,6 centimeter lång i normalutförandet. Det är exakt två centimeter längre än föregående generation. S-klass i långt utförande mäter 524,6 centimeter från för till akter, även det exakt två centimeter längre än föregångaren. S-klass Pullman har vi inga uppgifter på men räkna med omkring 5,5 meter eller till och med lite mer. Axelavståndet på respektive karossversion är 303,5 samt 316,5 centimeter.
De extra centimetrarna har till största del kommit baksätespassagerarna tillgodo. 1,5 centimeter mer utrymme för knän och ben om man jämför med generation W221.
Oavsett om det är en kort eller lång version man kör så är det en 189,9 centimeter bred och 148,3 centimeter hög bil att hantera.
Under huven bjuder Mercedes på fyra motoralternativ i samband med lanseringen senare i år (bilen går dock att beställa redan nu).
Två av alternativen drivs med bensin och två med diesel. Dock är även elmotorer inblandade i två av dessa fyra, i en av bensinversionerna och i en av dieselversionerna.
Snålast – och då menar vi verkligen snålast – är S 300 BlueTec Hybrid som har en radfyra på 204 hästkrafter som assisteras av en elmotor på 27 hästkrafter. Vridmomentet uppgår till 500 newtonmeter för dieselmotorn och 250 newtonmeter för elmotorn, tillsammans 750 newtonmeter. Det som är imponerande med den här drivlinan är förbrukningen: 0,44 liter per mil vid blandad körning, eller om man så vill, 115 gram koldioxid per kilometer. Det är inget annat än imponerande för en bil i S-klass storlek. Men Mercedes ska så småningom toppa det då de lanserar en laddhybrid som ska släppa ut under 75 gram per kilometer.
S 300 BlueTec Hybrid gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder och fartökningen avtar vid 240 km/h.
Det andra dieselalternativet, S 350 BlueTec, har en konventionell drivlina bestående av en treliters V6-motor som ger 258 hästkrafter och 620 newtonmeter. Den vill ha 0,55 liter per mil och släpper ut 146 gram per kilometer eller, om det är långversionen, 0,56 liter per mil och 148 gram per kilometer.
0-100 km/h på 6,8 sekunder och toppfarten begränsad till 250 km/h.
Det klenare alternativet bland de båda bensinmotorerna heter S 400 Hybrid. En V6-motor på 3,5 liter jobbar tillsammans med en elmotor. 306 hästkrafter respektive 27 hästkrafter samt 370 newtonmeter respektive 250 newtonmeter. 0,63 liter per mil uppges förbrukningen till och utsläppet ligger på 147 gram per kilometer. 0-100 km/h på 6,8 sekunder och toppfart 250 km/h, begränsad även den.
Vassaste motorn sitter i den modellversion som heter S 500. En V8 på 4,7 liter med 455 hästkrafter och 700 newtonmeter. 0,86 liter per mil och 199 gram koldioxid per kilometer ligger den på. Än en gång mycket imponerande siffror. Vem hade för fem, sex år sedan trott att en S 500 skulle ligga på 199 gram?
0-100 km/h avverkas på 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.
Hur det blir med en V12-version återstår att se. Kanske är den förbehållen S-klass Pullman som även väntas få en elmotorassisterad V8, en drivlinekonfiguration som kanske är mer aktuell för vanliga S 600.
AMG-version(er) kommer också att lanseras. Exakt när vet vi inte.
Teknikmässigt brukar S-klass ligga i absolut framkant och nya S-klass utgör inget undantag. S-klass är vanligtvis en bra testbänk för teknik som längre fram i tiden tar plats i vanligare bilar.
Först och främst finns det inga vanliga halogen- eller xenonljus på S-klass. Det är lysdioder för hela slanten. 500 lysdioder närmare bestämt, nästan tillräckligt för att klä julgranen på Times Square.
Interiört slås man av två stora skärmar på instrumentbrädan som båda mäter gigantiska 12,3 tum på diagonalen. Här kan man styra allt som rör bilen samtidigt som man får all möjlig information presenterad framför sig. Självklart kan man surfa på webben om man så vill och man kan till och med koppla in sin iPad för att styra det mesta som rör din nya leksak (bilen alltså). 200 gigabyte stor hårddisk finns och så klart ett maffigt ljudsystem från Burmester med 24 högtalare på totalt 1540 watt.
Säkerhetssystemet är många, till exempel farthållare med avståndsradar, kamera med runtomsikt, nattseendeassistent, Pre-Safe bromsassistans med fotgängarigenkänning, krockkuddar i bilbältena i baksätet, och Road Surface Scan som är en stereokamera som hela tiden läser av vägen framför bilen för att upptäcka ojämnheter, potthåll, bulor och annat så att bilens luftfjädring i förväg – innan bulan eller hålet passeras – kan anpassa sig för fortsatt behaglig komfort.
Några svenska prisuppgifter finns inte för tillfället. Däremot de tyska europriserna. S 400 Hybrid går loss på 85204 euro i kort utförande och 91094 euro i långt utförande. S 500 kostar 104601 respektive 107635 euro. S 350 Bluetec med kort hjulbas kostar 79789 euro och med lång hjulbas 85 323 euro. Några priser finns ännu inte på supersnåla S 300 Bluetec Hybrid.
Så vad ger du för betyg till nya Mercedes S-klass? Mercedes siktar med S-klass på titeln världens bästa bil, tror du den är så bra? Berätta med en kommentar nedan!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se