Nya Mercedes SLK – direktrapport från provkörningen
PeO Kjellström hade ingen lust att åka hem från Teneriffa så han stannade en dag till. Och tacka för det då det bjöds på provkörning av nya Mercedes SLK.
Hallå mannen! Läget i dag?
– Känner mig lite het. Kört öppet hela dagen i nya Mercedes SLK och det har varit strålande sol och 24 grader varmt.
Okej, vi glömmer det. Är det en helt ny SLK eller en rejäl facelift?
– Ja, vad ska man säga. Det kan nog klassas som en helt ny bil eftersom den ser helt annorlunda ut mot föregångaren. Men Mercedes använder samma bottenplatta som tidigare även om de förstås fixat och trixat lite med den. Spårvidden är till exempel bredare och bilens kaross har växt. 31 millimeter på längden, 33 millimeter på bredden och 5 millimeter på höjden. Ökningen på bredden gör att det aldrig känns trångt i bilen.
Vad är det som främst är nytt och gör att man känner igen nya SLK?
– Fronten! Den har en upprätt grill lite i samma stil som SLS AMG och om Mercedes får säga det så är detta en liten SLS AMG. Det skulle man ju kunna hålla med om och faktum är att enligt rykten kommer SLK senare att komma med måsvingedörrar. Nu som tidigare är det plåttak som fälls ihop eller öppnar på runt 20 sekunder.
Motormässigt, vad bjuds?
– Inledningsvis två fyror på 184 respektive 204 hästkrafter, båda med cylindervolym på 1,8 liter. De kallas, inte helt logiskt, SLK 200 och SLK 250, men detta är vi numera rätt vana vid när det gäller Mercedes. Båda fyrorna är ljudtrimmade så att det ska mullra mer i kupén, det är i stort sett en luftsluss som leder motorljud till brandväggen som fungerar som membran.
– Toppnumret är SLK 350 som har en V6 på – precis som beteckningen avslöjar – 3,5 liter. Den bjuder 306 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 5,6 sekunder och når 250 km/h, elektroniskt reglerat förstås. Den behöver inte ljudtrimmas…
– Alla modellerna har start/stopp-system och enligt Mercedes drar de upp till 25 procent mindre bränsle än motsvarande modeller förra generationen. Till exempel vill SLK 350 ha 0,71 liter per mil vid blandad körning.
– Mycket intressant är att SLK senare i år kommer att erbjudas med dieselmotor för första gången: 250 CDI på runt 200 hästkrafter. EN AMG-version kommer också i framtiden.
Några innovationer?
– Faktiskt. Magic Sky Control är en kul grej. Basversionen har ett tak lackerat i karossens färg. Du kan även få ett panoramasoltak. Men det kunde man förr också.
– Magic Sky Control är tillgängligt till soltaket och med det kan du med ett enkelt knapptryck förändra taket till transparent eller mörkt! Det är, inte helt enkelt kanske, en elektronisk solgardin som förändrar sig genom att man tillsätter ström till molekyler som är inbakade i glaset. Fräckt och inte gratis. 23 000 kronor att jämföra med 4 700 kronor för ett vanligt soltak.
Hur är den att köra då?
– Fin, annat var inte att vänta heller. Ligger bra på vägen, fast i hullet, har inga problem med ljudnivån och i alla fall V6:an som jag har kört är mysig. Men den där riktiga buskulfaktorn saknas. Det kanske inte heller är det som Mercedes-köpare är ute efter. Men vad vet jag som kör en orange Opel Kadett från 1978?!
När kommer den. Har du priser?
– Mitten av april, precis som C-klass. För instegsmodellen SLK 200 får man ge 393 900 kronor. Går man upp ett snäpp till SLK 250 är det 422 900 kronor som gäller. För en dryg hundratusenlapp till får man en SLK 350, närmare bestämt för 524 900 kronor.
– Automatlådan 7G-Tronic Plus innebär ett tillägg på 19 900 kronor. Vill man dessutom kunna växla med paddlar vid ratten är det ytterligare 2 700 kronor som måste lämna plånboken.
Okej, tack för denna trevliga pratstund. Men nu är det väl hemresa i alla fall?
– Nja, vi stannar i kväll också, det är så mysigt så…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se