Nya Mercedes V-klass officiell – lyx i MPV-format
Nu presenterar Mercedes den sedan länge efterlängtade ersättaren till Viano. Nya Mercabussen kallas V-klass och ska utgöra det lyxigaste alternativet i den stora MPV-klassen.
Det har blivit dags för Mercedes att pensionera den tio år gamla transportbilen/MPV:n/familjebussen Viano. Men det blir ingen ny Viano. Mercedes väljer i stället att återuppliva den gamla beteckningen V-klass och passar samtidigt på att göra den stora bussen ännu mer exklusiv.
Mercedes presenterar nya V-klass som ”The Mercedes among MPVs”. Mot det kan man visserligen inte invända eftersom V-klass är just en Mercedes bland MPV:er men tyskarna menar förstås att den ska vara lite finare än konkurrenterna. Och att döma av de första bilderna är det tydligt att Mercedes har satsat lite extra på design och utförande. Släktskapet med nya C- och S-klass är tydligt både ut- och invändigt.
V-klass går att utforma lite som man vill. Den finns med tre olika karosslängder och med 320 eller 343 centimeters axelavstånd. I standardutförande rymmer kupén 2+2+2 passagerare. Som mest kan åtta åkande rymmas i en 2+3+3-konfiguration. V-klass kommer även att få sällskap av sitt transportbilssyskon Vito som enligt tradition erbjuds i en mängd olika utföranden.
Vid lanseringen presenteras tre motoralternativ, alla baserade på samma 2,1-litersdiesel. V 200 CDI ger 136 hästkrafter och 330 Newtonmeter, V 220 CDI ger 163 hk och 380 Nm och toppversionen V 250 Bluetec ger 190 hk och 440 Nm. De två senare drar 0,57 respektive 0,60 l/mil vid blandad körning. V 250 Bluetec är standardutrustad med en 7G-Tronic Plus-växellåda med paddlar på ratten medan V 200 CDI och V 220 CDI har manuella sexväxlade lådor som standard och kan få automatlådor som tillval. Nya V-klass kan dessutom utrustas med det mesta i senaste säkerhetsväg, till exempel Crosswind Assist som stabiliserar bilen vid kraftig sidovind. Försäljningen startar redan nu i mars.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se