Nya Mercedes Vito – tre snabba från provkörningen
Rallycrossbilar, motormässor, GTI-bilar. PeO Kjellström ger sig på det mesta, nu även en skåpbil, nya Mercedes Vito, i soliga spanska Bilbao. Eller hur är det med det, PeO?
– Man åker från ett dyngsurt Stockholm till ett ännu blötare Bilbao. Hur kan det vara möjligt? Otack är världens lön. Men Vito håller dig väl torr? – Absolut, det är som att köra vilken Mercedes som helst. Lite högre förstås så vindarna tar i men det finns stabiliseringssystem för det med. Vito är lika säker som en personbil. Det intressanta är att nya Vito går att få med drivning fram, bak eller på alla fyra. Allt beroende på dina önskemål. Sedan finns ju en myriad olika versioner på längd, motorer, totalvikt och så vidare. Svårare att få grepp om än personbilar... Du får väl bena ut det i tidningen senare. När kommer den till Sverige? – Lite olika beroende på drivning och så. Men säljstart för de första var 1 september och priserna startar från 235 000 kronor, exklusive moms, men då är det ”bara” 88 hästar och det blir nog kämpigt i uppförsbackarna med lite last. Körde 163-hästarsversionen i dag, den tror jag blir volymsäljaren. Hela provkörningen av nya Mercedes Vito läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Vill du slippa regn och rusk och få tidningen direkt i din brevlåda så bör du kika på detta rejält prissänkta prenumerationserbjudande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se