Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Mini Countryman officiell – fakta, pris, bilder och film

Nästan exakt tre år efter presentationen av nya Mini är det nu dags för en helt ny Mini Countryman. Den är 20 centimeter längre än föregångaren och kommer med ett intressant drivlinealternativ där en förbränningsmotor och en elmotor kombineras.

2010 var året då Mini dammade av den gamla Countryman-beteckningen. Till skillnad mot 1960-talets modell var den moderna Countryman-modellen en suv, eller crossover som vissa kanske hellre kallar den. Mini Countryman som vi känner den är alltså sex år gammal, men nu är det dags för förnyelse när generation två träder fram.

När Mini Countryman kom hösten 2010 var den allt annat än Mini med sina 4,1 meter på längden. Med nya Mini Countryman är namnet Mini än mer ”fel” då modellen har vuxit med hela 20 centimeter i färdriktningens ledd (dvs på längden). Av dessa extra centimeter har 7,5 placerats mellan hjulaxlarna. Med andra ord kan nya Countryman stoltsera med rymligare interiöra utrymmen än vad föregångaren bjöd på. Bredden är dessutom tilltagen med ungefär tre centimeter.

Jämfört med utgående generation har nya Countryman den praktiska baksätesfällningen 40/20/40. Gamla hade nämligen bara 60/40-fällning. Precis som tidigare kan baksätena, som är separata, skjutas i längsled med upp till 13 centimeter.

Bagageutrymmets volym anges till 450 liter vilket kan jämföras med föregångarens 350 liter (som högst kunde den nå 440 liter mer baksätena i främsta läget). När baksätesryggarna fälls helt ryms upp till 1 309 liter, 139 liter mer än i gamla Countryman (1 170 liter).

Nya praktiska lastdetaljer har tagit plats i Countryman generation två, bland annat en picknickbänk som fälls ut ur bakluckan och Comfort Access-öppning av bakluckan, det vill säga att inga händer är nödvändiga för att få upp den.

Foto: Alberto Martinez

Vad gäller körkänslan, som Mini är kända för, ska nya Countryman inte vara något undantag. Mini talar om att gokartkänslan är mer påtaglig än tidigare tack vare ett sportigt lagt chassi med möjlighet till adaptiv stötdämpning. Komforten sägs inte bli lidande.

Säkerheten ska vara hög i nya Countryman med många förarassistansfunktioner som standard, bland annat autobroms.

Modellversioner

Fyra olika motoralternativ finns tillgängliga vid försäljningsstarten i november och vid marknadslanseringen den 11 februari 2017. Eftersom alla motorer går att kombinera med fram- eller fyrhjulsdrift finns det totalt åtta olika drivlinealternativ. Dessa är som följer:

• Mini Cooper Countryman

Bensin, manuell låda, 136 hk, 220 Nm, 126 g/km, 0,55 l/mil, 0-100 km/h 9,6 s, 202 km/h, 244 900 kronor.

• Mini Cooper Countryman All4

Bensin, manuell låda, 136 hk, 220 Nm, 139 g/km, 0,61 l/mil, 0-100 km/h 9,8 s, 197 km/h, 263 900 kronor.

• Mini Cooper S Countryman

Bensin, manuell låda, 192 hk, 280 Nm, 141 g/km, 0,62 l/mil, 0-100 km/h 7,5 s, 225 km/h, 279 900 kronor.

• Mini Cooper S Countryman All4

Bensin, manuell låda, 192 hk, 280 Nm, 159 g/km, 0,70 l/mil, 0-100 km/h 7,3 s, 222 km/h, 298 900 kronor.

• Mini Cooper D Countryman

Diesel, manuell låda, 150 hk, 330 Nm, 113 g/km, 0,43 l/mil, 0-100 km/h 8,9 s, 208 km/h, 256 900 kronor.

• Mini Cooper D Countryman All4

Diesel, manuell låda, 150 hk, 330 Nm, 127 g/km, 0,48 l/mil, 0-100 km/h 8,8 s, 205 km/h, 275 900 kronor.

• Mini Cooper SD Countryman

Diesel, automatlåda, 190 hk, 400 Nm, 121 g/km, 0,46 l/mil, 0-100 km/h 7,7 s, 220 km/h, 310 900 kronor.

• Mini Cooper SD Countryman All4

Diesel, automatlåda, 190 hk, 400 Nm, 129 g/km, 0,49 l/mil, 0-100 km/h 7,4 s, 218 km/h, 329 900 kronor.

Alla motorer och modellversioner, bortsett från Cooper SD-varianterna, är standardutrustade med sexväxlad manuell låda. Automatlådor erbjuds till samtliga modeller, en sexstegad Steptronic-låda för Cooper Countryman (inklusive All4-varianten) och en åttastegad Steptronic-låda för övriga.

Interiören är ny, men den runda displayen med tillhörande knappar kvarstår. En nyhet är att skärmen är tryckkänslig. Foto: Alberto Martinez

Laddhybrid

Ett väldigt intressant drivlinealternativ lanseras under början av nästa sommar – Mini Cooper S E Countryman All4. Som den extra bokstaven, E, avslöjar är detta en elektrifierad modellversion. Den trecylindriga bensinmotorn på 136 hästkrafter som finns i Mini Cooper Countryman samarbetar då med en 88 hästkrafter stark elmotor. Bensinmotorn driver framhjulen medan elmotor tar hand om bakhjulen. Kraftöverföringen matas via den sexstegade Steptronic-automatlådan.laddhybridvarianten av nya Countryman kan köra på enbart elektricitet i hastigheter upp till 125 km/h. Förbrukningen uppges till 0,21 liter per mil vilket är ekvivalent med 49 gram koldioxid per kilometer. Därmed blir Mini Cooper S E Countryman All4 i Sverige klassad som supermiljöbil – om nu inte regelverket hinner göras om.

https://youtu.be/vhVq9-pLyYk