Nya Mini nu med fem dörrar
Nu är den här, den första halvkombin med fem dörrar från Mini. Nu blir det lättare att packa in passagerare i baksätet.
Nya tredje generationen Mini har nyligen börjat rulla ut till kunder i Sverige och nu kanske de får anledning att ångra sig när den mer praktiska femdörrarsmodellen presenteras. Utöver de två extra dörrarna har hjulbasen vuxit med 72 millimeter, varav samtliga innebär motsvarande extra benutrymme i baksätet. För huvudet har utrymmet utökats med 15 millimeter och för ambågarna är utrymmet 61 millimeter bredare. Med det extra utrymmet i baksätet har de även tryckt in en tredje sittplats, till skillnad från tredörrars modellen som är tvåsitsig bak.
Bagageutrymmet har växt till 278 liter, 67 liter mer än vanliga modellen, och fälls baksätesryggen som delbar 60/40 ryms upp till 941 liter. Det extra utrymmet är tack vare att yttermåtten har utökats med 161 millimeter på längden, vilket ger en totallängd på fyra meter, och 11 millimeter på höjden.
Utseendemässigt ser den i stort sett likadan ut som tredörrars-modellen vilket också är meningen. Dock ser de bakre dörrarna ut att vara i kortaste laget vilket kan drabba insteget.
Motorutbudet är detsamma som erbjuds till tredörrars-modellen. En trecylindrig 1,5-litersmotor på 136 hästkrafter i vanliga Cooper och en fyrcylindrig 2,0-litersmotor som ger 192 hästkrafter i Cooper S. På dieselsidan hittar vi en trecylindrig 1,5-litersmotor på 116 hästkrafter i Cooper D samt en 2,0-liters på 170 hästkrafter i Cooper SD. Samtliga motorer har turboladdning och erbjuds med sexväxlad manuell låda eller sexväxlad Steptronic automatlåda samt Steptronic Sport som tillval.
Priserna för nya femdörrars Mini är 187 100 kronor för Cooper, 223 100 kronor för Cooper S samt 201 100 för Cooper D och 237 100 kronor för Cooper SD. Svensk lansering sker 4 oktober och merkostnaden för fem dörrar är 8 100 kronor upp från tredörrars-modellen. Senare under året, med produktionsstart i november kommer även snikmodellen One att lanseras med startpris på 167 100 kronor för bensinaren på 102 hästkrafter och 186 100 kronor för dieselversionen One D.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se