Nya Nissan GT-R får över 800 hästkrafter
Nästa generation Nissan GT-R ska som bekant bli en hybrid där elmotorer assisterar en vass förbränningsmotor. Nu kommer uppgifter om att total uteffekt landar norr om 800-strecket!
När Nissan GT-R generation R35 såg dagens ljus för några år sedan hade den imponerande prestanda och 480 hästkrafter plockade ur den dubbelturbomatade V6-maskinen VR38DETT på 3,8 liter. Men sedan dess har Nissan skruvat upp effekten vid i princip varje årsskifte och i dag är det 550 hästkrafter GT-R kan stoltsera med. Till och med 600 hästkrafter om vi inkluderar specialaren GT-R Nismo.
Men dessa effektsiffror står sig släta jämfört med vad som komma skall. Nästa generation GT-R, R36, ska utrustas med en form av hybriddrivlina, vilket är officiellt bekräftat. Nu får vi reda på lite mer om vad vi har att vänta oss från denna kommande version tack vare ett japanskt bilmagasin som inte bara har släppt en datorgenererad bild på nästa generation utan också skriver följande:
Dagens VR38DETT-motor på 3,8 liter kvarstår men får effekten uppskruvad till 580 hästkrafter. Till motorn kopplas ett (K)ERS-liknande system som tar till vara på energi från bland annat inbromsning och som kan lösgöras vid väl valda tidpunkter. Som på en Formel 1-bil, eller varför inte som på McLaren P1. Detta elektriska system utvecklas gemensamt av Formel 1-stallet Williams och Nissans motorsportavdelning Nismo. Systemet ger 250 extra hästkrafter till GT-R som alltså levererar över 800 hästkrafter totalt.
Med nästa generation GT-R siktar Nissan på att komma kunna avverka kvartsmilen på runt tio sekunder (11,3 sekunder för Nissan GT-R i dag, ej Nismo), 0-100 km/h på 2,7 sekunder (samma som dagens GT-R) och toppa 340 km/h (+25 jämfört med i dag).
Och så siktar Nissan förstås på att ta sig ner under sjuminutersgränsen för ett varv runt Nürburgrings nordslinga, något som de uttalade som mål för ett bra tag sedan.
Enbart fördelar med nästa generation Nissan GT-R, om man är lagd åt det fartfyllda håller. Inga nackdelar då? Jo, en nämns och det är prislappen. I dag hyllas Nissan för att GT-R ger så extremt hög prestanda för ”lite” pengar. Från 101000 dollar kostar en GT-R i dag USA (från 943650 kronor i Sverige) men prislappen för nästa GT-R uppges landa mellan 120000 och 150000 dollar, en hyfsat kraftig prisstegring som dock fortfarande skulle göra modellen ”billig” i jämförelse med många andra supersportbilar med liknande prestanda.
Nya Nissan GT-R verkar dyka 2015, troligtvis mot slutet av året som årsmodell 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se