Nya Nissan Juke officiell
Nissan Juke fortsätter på inslagen väg med annorlunda utseende. Nya generationen är dock större och rymligare samt bjuder – för första gången i Juke – på teknik som till viss del kan sköta körningen av bilen. ProPilot som Nissan kallar det för.
2010 var året då Nissan Juke gjorde entré. Den blev för sitt minst sagt avvikande utseende snabbt utskälld i kommentarsfält och på fikaraster. Öknamn som ”Nissan Puke” och ”Nissan Joke” slog omgående rot hos en hel del människor. Men trots belackarna blev Juke populär och i Europa har den i flertalet år sålts i över 100 000 exemplar årligen. Först på senare år, framför allt 2018, har modellen tappat sin attraktionskraft och får numera se sig omsprungen av Fiat 500X. Mot exempelvis Peugeot 2008 har den dock inte haft någon chans.
Men kanske chansen att kliva upp en nivå nu skapas i och med att Nissan presenterar helt nya Juke. Det annorlunda utseendet finns kvar från föregångaren, men det har förfinats och gett modellen en tuffare stil.
Juke har fått en helt ny front som domineras av en stor V motion-grill vilket ger bilen tydligare släktskap med andra Nissan-modeller. De tudelade strålkastarna är kvar, men övre delen är inte längre placerad uppe på skärmarna utan flankerar i stället grillens båda sidor. Kvar är de nedre strålkastarsektionerna, det vill säga de runda som många anser är en styggelse. Dock har dessa integrerats på ett mindre iögonfallande sätt än hos föregångaren.
Tittar man på nya Juke rakt från sidan är det nästan så att man kan ta den för att vara en Toyota C-HR. C-stolparna är väldigt lika varandra, och inte blir det lättare att skilja de båda japanerna åt när man tittar på de högt placerade, delvis dolda, bakre dörrhandtagen. Greppet med handtagen är dock inget nytt för Juke, föregående generation hade en liknande lösning.
Baktill känns det rejält nytt mycket tack vare bakljusens nya utformning. På första generationen sträckte dessa sig upp mot C-stolparna. Den designgimmicken har man valt bort på nya Juke. Linjerna på bakluckan (i stort sett hela bilen, för den delen) är betydligt skarpare än hos föregångaren som bjöd på ett mjukare yttre.
Interiört är det helt ny stil som gäller. Borta är det färgglada temat och formgivning som hör till ”klämkäcka” bilar från framför allt föregående årtionde (som snart är förrförra årtiondet). I stället är det modernt och sobert som gäller, utan stora plastytor. Instrumentbrädan med tillbehör är inte helt olik hur det såg ut i en Mercedes för bara några år sedan. Förmodligen är det de runda ventilationsutblåsen och den fristående infotainmentskärmen som för tankarna åt det hållet.
Juke har blivit större – och lättare (23 kilo). Nya generationen mäter 421 centimeter från för till akter. Det är 7,5 centimeter längre än föregångaren som alltså var 413,5 centimeter lång. På höjden har måttet ökat med tre centimeter till totalt 159,5, och på bredden har 3,5 centimeter tillkommit vilket ger oss 180 centimeter.
Större bil betyder mer utrymme. Benutrymmet i baksätet sägs ha ökat med hela 5,8 centimeter medan utrymmet upp mot taket är 1,1 centimeter mer än tidigare. I bagageutrymmet behöver inte packningen trängas som tidigare, alternativt trängas med fler än tidigare, då det numera sväljer 422 liter. Det är en ökning med nästan 20 procent från föregångarens 354 liter.
Motoralternativen är så här i början inte många. Det finns faktiskt bara en maskin, nämligen en DIG-T-bensinmotor på 1,0 liter, det vill säga en trecylindrig liten sak. Den bjuder på 117 hästkrafter och 180 newtonmeter. Känns siffrorna bekanta så är det för att lilla Micra
har samma motor sedan början av året. Till motorn hör antingen en sexväxlad manuell låda eller en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Vid val av sistnämnda ingår även tre olika körprofiler – Eco, Standard och Sport.
https://youtu.be/v_hIvYs9K-USjälvklart innehåller nya Juke mycket av det senaste i form av uppkoppling och förarassisterande system. Av förstnämnda kan nya NissanConnect-infotainmentsystemet nämnas, det är kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay.Vad gäller de förarassisterande systemen måste ProPilot beröras. För första gången kan Juke nämligen bromsa, accelerera och styra på egen hand – till viss del. Systemet är utformat för att fungera på enfiliga vägar.Autobromssystemet upptäcker inte enbart fara för kollision med andra fordon utan även med gångtrafikanter och cyklister. Döda vinkeln-varnare, korsande trafik bakom bilen (vid backning) och filhållningsassistans är några andra system som tagit plats i Juke.Några priser har ännu inte meddelats, däremot att de första exemplaren ska nå kunderna under november månad 2019. Nya Juke kommer att göra som sin föregångare, det vill säga byggas i Nissans fabrik i Sunderland, England.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se