Nya Nissan Micra ska erövra världen
På den nyligen öppnade Genèvesalongen finns Nissans i särklass viktigaste modell att beskåda i ny tappning. Den globala storsäljaren Micra har blivit lägre, längre, lyxigare och snålare.
Nissan-chefen Carlos Ghosn presenterade på tisdagen den nya generationen av Nissans viktigaste modell. Nya Nissan Micra ska, precis som sin föregångare, blir en global storsäljare med spridning över 160 länder. Tillverkningen ska framförallt ske hemma i Japan (där den går under namnet March) men fabriker i Thailand, Indien, Mexico och Kina ska också bidra.
Nya Micra bygger på den helt nya V-plattformen som är lite längre än gamla Micra. Hjulen har dessutom flyttats ännu längre ut i hörnen för att åstadkomma tryggare köregenskaper. Nissan uppger att de har arbetat hårt för att Micra ska vara behaglig att köra längre sträckor på motorväg. Fjädringen ska svälja ojämnheter i vägen bättre än tidigare och bilen ska upplevas som mycket stadig i motorvägshastighet. Men det innebär inte att Micra har blivit någon klump som är svårmanövrerad i tät stadstrafik. Vändradien är endast 4,5 meter.
Här i Europa kommer vi endast att kunna välja mellan två motoralternativ. Båda alternativen utgår från samma trecylindriga 1,2-litersbensinare. Den svagare sugmotorn ger 80 hästkrafter och 108 Nm samtidigt som koldioxidutsläppen stannar på miljöbilsmässiga 115 g/km. den starkare versionen har såväl direktinsprutning som kompressor och start/stopp-system. Effektuttaget blir därmed 98 hästkrafter och 142 Nm men förbrukningen och utsläppen sjunker. Nissan anger ett koldioxidutsläpp på endast 95 g/km. Båda motoralternativen kan kombineras med antingen en femväxlad manuell låda eller en nyutvecklad CVT-låda.
Utrustningsnivån kommer att skilja stort beroende på marknad och nya Micra kommer sannolikt att gå att få i riktiga snikutföranden. Men med flitigt kryssande i tillvalslistan kan den å anda sidan bli riktigt välutrustad. Som extrautrustning finns bland annat parkeringssensorer, Intelligent Key, ljud- och navigationssystem med pekskärm, färddator, glastak, regnsensor och startknapp. När nya Micra börjar säljas i Europa i november ingår ABS, dubbla airbags fram, sidoairbags, krockgardiner, ESP och bältessträckare i standardutrustningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se